Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Pagadder Zeil

Scheldejol

Auguste Motor

Gebouwd 1934. Vroeger Maaskruiser, werf onbekend, waarschijnlijk omgeving Rotterdam. Auguste werd verbouwd naar open bakdekker.

Brisinga Zeil

Breeon van Frans Maas uit 1964. Langkieler in staal met houten opbouw.

Grace Zeil

De Sou'wester-18 is een polyester replica, gemaakt met de mal van een originele Cornish Cove Boat uit Cadgwith Cornwall UK. Haar 'grote zus' is de Falmouth Workboat.
Grace is opgebouwd in Woodbridge en heeft tot 2006 in de wateren rond de Orwell rondgezeild. Sindsdien maakt ze de Zeeuwse (en Belgische 🤣) wateren onveilg.

Jef's Motor

gemotorizeerd pleziervaartuig gebouwd op werf De Ruyter Nederland.

Atina III Motor

Schip is gebouwd in Alphen aan de Rijn door de firma Boot in 1941 Na de tewaterlating in beslag genomen door Duitse Kriegsmarine en gedurende de oorlog op de Oostzee dienst gedaan. Schip is ingeschreven als varen monument no 24 en geheel orgineel met de eerste motor

Talisman Motor

Gebouwd in 1929 in Stadskanaal bij werf O. Smit. Oorspronkelijk sleepschip, in 1938 gemotoriseerd. Heeft veel in Groningen en Noord-Duitsland gevaren en later op de Rijn.
In 1970 uit de operationele vaart genomen en in 2004 door huidige eigenaren gekocht en omgebouwd tot woonschip, met behoud van het historische uiterlijk.

Jozef De Waey Motor

Ex-RNLI redingsboot type Watson 46,9 gebouwd 1957 Samuel White te Cowes.
Buiten een toilet en boegschroef in voor kabine volledig origineel

Wilhelmina Motor

Bouwjaar 1916, motor Deutz SA4M428, vermogen 150pk.
De boot is als stoomboot gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 x cilinder Berkel die later vervangen werd door een 1 x 6 cilinder G.M. 220pk. en in 2009 is er een Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina” en heeft de status van varend monument.

Maryll Zeil

Maryll was built in 1937 by Crossfields of Arnside on the lines of the local fishing boats : Morecambe Bay Prawners. She is constructed of larch planking on oak frames. Almost all of the hull is original showing the quality of materials and workmanship in her build. We have owned her for 12 years and during that time she has been berthed in both England and the Netherlands. This will be her 3rd time at Waterrant.

Kobbe Motor

Sleepboot, gebouwd in 1916 als stoomsleper.
Sinds 1945 gehermotoriseerd met een GM 6-71

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

Jacqueline Denise Zeil

historiek in uw bezit idem vorige keer

Satute Zeil

Roskilde 32 ft. Ontworpen door Aad de Lange als Nederlandse Spitsgatter.
Geen houten mast. We komen graag, maar kunnen begrijpen als we niet in de juiste categorie vallen en dus niet toegelaten worden.
Op de vorige Water-rant waren we erbij met een Joshua, twee master.

Sotra Zeil

Correspondentie met de conservator van het scheepvaartmuseum in Oslo leidde in 1985 tot de aanschaf van een set tekeningen van een Colin Archer. Dit ontwerp van loodsboot zonder motor is omgerekend naar een zeilschip met motor. Ook is het Colin Archer gaffeltuig aangepast aan een meer klassieke Nederlandse tuigage.

In de provincie Groningen vonden we (in Woudbloem of all places) een werfbaas die het casco naar onze specificaties in kon bouwen. Na de tewaterlating in augustus 1991 is de boot in Zwijndrecht afgebouwd en wordt er veel mee gevaren.

De Bever Zeil

De Bever is een Lemsteraak l x b = 10,50 x 4,00 meter en heeft als thuishaven Ravenstein aan de Maas.
Het schip is ingeschreven in het stamboek met plaquettenummer 2131.
Deze aak is in 1998 gebouwd bij Blom in Hindlopen en heeft als extra een hydraulisch strijkbare mast.
Zwaarden, roer en rondhouten en de afbouw is verzorgd door Jachtwerf Brandsma uit Augustinusga en de zeilen zijn van De Vries uit Lemmer.

De opdrachtgever was Dolf Koch uit Giesbeek, Dolf was een lange man en wilde ruime stahoogte in zijn schip. Deze aak heeft daarom ook een verhoogde kajuit met bijbehorend verhoogd boeisel. De eerste naam van het schip was: “Raoul” genoemd naar de kleinzoon van Dolf, de zoon van de bekende voetballer Phillip Cocu.

In 2003 is het schip overgegaan naar de huidige eigenaar, de fam. van Dijk uit Ravenstein, vanaf toen werd de scheepsnaam: “De Bever”

Het schip heeft als vaargebied de Nederlandse en Belgische wateren maar heeft ook verdere reizen gemaakt o.a. naar Berlijn, Kopenhagen en Malmö.

Windlust Motor

Lemsteraak gebouwd bij jachtwet Blom in Hindeloopen

D'n Bruinen Zeil

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Die motor diende oorspronkelijk niet voor de voortstuwing maar eerder voor het ophalen van de netten.

Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen (HA51). In 1919 werd de hengst verkocht naar Yerseke (YE199).

De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Vanop de Oosterschelde werd er o.a. naar Brussel gevaren waar de mosselen verkocht werden. Later, tot in 1940, werd zelfs op het Franse Roubaix gevaren; dat waren tochten van maandag tot zaterdag. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Liever dat dan dat de terugtrekkende Duitsers het schip zouden aanslaan. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Wadden, Frankrijk en Ierland gemaakt werden. Een houten schip vraagt zeer veel onderhoud en dat kon de laatste eigenaar,gezien zijn gezegende leeftijd, niet meer opbrengen.

In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan.

La Licorne Zeil

La Licorne is een replica van het "Grote Schip van Versailles", dat J.B Colbert liet bouwen door het arsenaal van Le Havre in 1669 om Koning Lodewijk XIV te motiveren de Franse marine te onwikkelen. Het schip was op schaal 1/4e gebouwd van een toendertijds 'Eerste rangsschip" (+/- 15meter lang) en werd in november 1670 op de grote vijver van het paleis van Versailles tewater gelaten.
Maritiem Atelier, actief sinds 2012 in sociale inclusie projecten rond nautisme en boutenbouw, lanceerde begin 2017 het project er een replica van te bouwen. De effectieve bouw begon in maart 2018 en op 27 april jl werd het schip tewater gelaten te Anderlecht. Thans worden de masten en het tuigage verwezenlijkt op de Brussels Royal yacht Club. De maiden trip van het schip zal plaatsvinden in september, om deel te nemen aan WaterrAnt !

De Wulp Zeil

De lemsteraak De Wulp is in 1912 rechtstreeks als plezierjacht gebouwd in opdracht van een Belgische eigenaar, de heer W. Fastenakel te Antwerpen. Van 1914 - 1916 verkocht aan een andere Belgische eigenaar, mr. Ant. Franck, en varend onder de vlag van de RYCB te Antwerpen. Van 1931 - 1962 wederom Belgisch eigenaarschap, mr. W. van de Walle, notaris in Mechelen, varend vanuit Antwerpen en eveneens lid van de RYCB. Van 1970-1986 in Amerkaans eigendom, en varend in het Caribisch gebied en daarna in San Diego, Californië. Daar sterk verwaarloosd. Algehele restauratie in 1989-1990 door huidige eigenaar Joost Geise. Sindsdien varend vanuit Nederland.
De Wulp is de eerste van vier identieke lemsteraken van 15 meter, gebouwd op de beroemde werf Gebr. De Boer in Lemmer, Nederland. Deze vier gelden als de mooiste lemsteraken die begin 20e eeuw zijn gebouwd.
De Wulp is ingeschreven in het Nederlands Register Varende Monumenten, nr 0687.

Let op: het bouwjaar is 1912! Maar het in te vullen bouwjaar hieronder is niet ouder dan 1920! Kunt u dit bouwjaar 1912 correct in de lijsten opnemen?!?

1 2 3 4 5 6

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
Watersportvereniging SRNA

"De S.R.N.A. is de oudste Antwerpse watersportvereniging gesticht in 1878.
Clubhuis aan de Scheldeoever en het Galgenweel.
Onze leden hebben clubboten ter beschikking op het Galgenweel en u kan er leren zeilen .
Voor stalling en winterberging zijn hangars voor jachten aan de Schelde en voor de klein-zeilerij ligplaatsen op het Galgenweel.
Overdekte ruimte voor herstelling- en restauratie en nieuwbouw voor haar leden, de club heeft een goed uitgeruste werkplaats voor haar leden.
Bij het enthousiast varend erfgoed team vindt u professionele ervaring, desgewenst vakkundig advies ,hulp en begeleiding voor het zelf restaureren of kleine en grote reparaties."

Koninklijke Vereniging Oudgedienden Zeemacht Antwerpen

Allen die bij de Zeemacht nu Marine gediend hebben zowel miliciens als beroeps bijeen brengen voor maritieme evenementen -bezoeken- BBQ- Mosselsoeper enz...

Biesot Confectiefabriek

Allerlei materiaal voor de zeiler: kielen/jacks, zeilbroeken, bootschoenen/zeillaarzen.
Restanten servive Marine Business. Kussens van zeildoek. Nautische riemen.

Areyouwaterproof

Areyouwaterproof is een samenwerkingsproject tussen de maritieme onderwijsinstellingen, maritieme werkgevers en de Vlaamse overheid. Samen maken we promotie voor de maritieme opleidingen en de beroepen op het water.

B Book

Boekbindster

CptnZeppos

CptnZeppos laat mensen als passagier reizen aan boord van vrachtschepen, vanaf 8 dagen, wereldwijd. Afgelopen zomer vertrok ik, gedreven door nieuwsgierigheid, geïnspireerd door het Red Star Line Museum vanuit Antwerpen naar New York, een overweldigende ervaring en de start van CptnZeppos. Mensen vertrekken als CptnZeppos passagier en keren terug als CptnZeppos Ambassadeur en plannen een tweede reis.i

Atlasail

Dag Pit,

wij bieden zeilreizen op traditionele zeilschepen.

Voor Waterant dachten we een interactief standje te bouwen waar bezoekers kunnen troswerpen.
Zie afbeeldingen:

https://www.facebook.com/pg/Atlasail.be/photos/?tab=album&album_id=1117396575134755

Agentschap Onroerend Erfgoed

De Doelse Kogge

MSC

De Marine Stewardship Council is een internationale non-profit organisatie. De visie van MSC is dat de oceanen weer krioelen van leven en dat vis-, schaal- en schelpdierbestanden voor deze en volgende generaties worden veiliggesteld. Het certificeringsprogramma van MSC erkent en beloont duurzame visserijen via het MSC-keurmerk en helpt de markt voor vis, schaal-, en schelpdieren te veranderen naar een meer duurzame basis. Er zaten eind 2018 rond de 400 visserijen wereldwijd in het MSC programma, wat bijna 15% van de mondiale vangst vertegenwoordigt. Meer informatie; www.msc.org

De Bewuste Visweek is een jaarlijks terugkerende campagne op initiatief van Marine Stewardship Council (MSC) en het Aquaculture Stewardship Council (ASC). In Belgie loopt de campagne sinds 2015. In deze week informeren wij Belgische consumenten over duurzame wild gevangen vis, schaal- en schelpdieren met het ‘blauwe’ MSC-keurmerk en over verantwoorde kweekvis met het ‘groene’ ASC-keurmerk. . De campagne gebeurt in samenwerking met deelnemende bedrijven en andere partners. Het doel van de campagnes is om consumenten te inspireren om te kiezen voor MSC of ASC gecertificeerde vis en zo bij te dragen aan gezonde oceanen, meren en rivieren.

Foodtruck
Een van de activatie is dat wij de foodtruck van onze kersversew MSC-ambassadeur inzetten als de Bewuste Vistruck. Wij zullen gratis duurzame vishaphjes uitdelen, een visquiz spelen met het viswiel en met medewerkers van ASC en MSC aanwezig zijn om het gesprek aan te gaan over duurzame vis.

Edward Voogel

Een met de hand gedraaid orgeltje,werk alleen ,nuttig geen alcohol,draai met open bak,ik ben mobiel,ruim 30 jaar ervaring,ben aanspreekbaar voor goede raad,meld me officieel aan op advies
van de Hr Pit de Jonge.was al aanwezig in 2015 en 2017.(draag een schipperspet)

MPM private stichting

fondswerving voor verwerven, restauratie, onderhoud en promotie van Belgisch en Gewestelijk historisch Maritiem Patrimonium.

GalleryMaritime

GalleryMaritime heeft de laatste drie jaren tijdens WATER-ANT een presentatie gegeven van hedendaagse maritieme kunst van beeldende kunstenaars uit belgie en nederland. Wij staan als regel aan de kant van MAS met een stand. Ook dit jaar zouden wij het plezierig vinden aanwezig te zijn met maritieme beeldende kunst. Het tijdschrift Ruimschoots heeft regelmatig een artikel over onze presentaties en over de historische aansluiting welke wij maken met het maritieme van vroeger en nu. Kortom, wij horen er een beetje bij, toch? Dit jaar komen we met kunst en om het publiek erbij te betrekken komen we met een beeldhouwer die ter plekke demonstratie geeft in beeldhouwen van een maritiem kunstwerk. Graag met elektriciteit!

Herita - Open Monumenten

Herita vzw is de organisatie die zich inzet voor het onroerend erfgoed in Vlaanderen. Met een netwerk van meer dan 250 monumenten vormen we de national trust van Vlaanderen.
Open Monumentendag is ons jaarlijkse publieksevent. Daarnaast brengen we ook de Open Monumentenkaart uit voor mensen die nog meer willen genieten van fascinerende plekken.
Leden van Open Monumenten maken zo samen met ons van elke dag Open Monumentendag.

Koninklijk Marine Kadettenkorps Vzw

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps (KMK) is een vereniging die zich tot doel stelt de maritieme geest te bevorderen, meer bepaald de jongeren tussen 9 en 21 jaar (Afdeling Brussel : vanaf 12 jaar) in die zin te vormen door hen nautische kennis bij te brengen. De vereniging wordt bijgestaan door Defensie.
Het sociale en pedagogische aspect staat op de eerste plaats bij de vorming. De jongeren worden ingewijd in het leven aan boord en leren samen te leven.
De vorming van de kadetten wordt op vrijwillige basis door burgers en militairen gegeven. Die leden komen meestal uit het maritieme milieu en kunnen zo hun kennis en ervaring doorgeven aan de jongeren.
Als maritieme jeugdbeweging zijn de activiteiten hoofdzakelijk nautisch: zeilen, roeien, duikinitiatie, varen met motor, s chiemanswerk, …
Wij organiseren ook landactiviteiten : droppings, deathrides, klimmen, oriëntatiemarsen, bivaks,… belangrijke activiteiten om de groepsgeest te bevorderen bij de kadetten.

Rijn- en Binnenvaartmuseum van Antwerpen VZW

Het verwerven, onderhouden en ten toon stellen van alle mogelijke objecten, kaarten, foto's en scheepsmodellen met betrekking op de binnenvaart van weleer.
Dit alles in de vroegere aangepaste laadruimen van de drie museumschepen.

Mercy Ships Belgium vzw

Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie, die zich inzet om kwalitatieve gezondheidszorg te bieden aan de allerarmsten, de laatste jaren voornamelijk in Afrika.

Met 5 operatie zalen en 82 ziekenhuisbedden, is de Africa Mercy het grootste private ziekenhuisschip ter wereld : effectief, efficiënt, doelgericht en zichtbaar.

Gratis medische zorg wordt aangeboden aan mensen die daartoe geen toegang hebben omdat die niet beschikbaar of betaalbaar is. We behandelen o.a. cataract, tumoren, gespleten lip en open gehemelte, orthopedische problemen aan armen en benen, brandcontracturen, vesico-vaginale fistels, Noma en tandheelkunde

Mercy Ships richt zich ook op verbetering van de lokale gezondheidszorg. De Africa Mercy is een ideaal platform voor opleiding en training. De zogenaamde Medical Capacity-Building programma’s omvatten 3 belangrijke componenten: Gezondheidstraining, Renovaties en Apparatuur.

Aan boord verblijven meer dan 450 vrijwilligers uit 62 verschillende landen, van dokters tot verplegend personeel, van keukenhulp tot kapitein, van elektricien tot kapper, … die zelf hun eigen reis- en verblijfskosten op het schip betalen.

Mercy Ships heeft reeds 54 landen, bezocht, ca. meer dan 92.000 levensreddende operaties uitgevoerd, 46.950 medische professionals opgeleid en meer dan 2,675 miljoen levens veranderd. Daarnaast werden meer dan 1.100 ontwikkelings-projecten op het gebied van renovatie, landbouw en watervoorziening gerealiseerd.

De missies van Mercy Ships duren ongeveer 10 maanden. De laatste jaren zijn landen als Madagaskar, Liberia, Sierra Leone, Togo, Congo Brazzaville, Benin en Kameroen bezocht. Van augustus 2018 tot met juni 2019 zijn we actief in Guinea Conakry.

www.mercyships.be
info@mercyships.be

Museumschip Tordino

Museumschip Tordino is een binnenvaartschip uit 1922 met aan boord een museum en documentatiecentrum over de binnenvaart.

De doelstelling is het behouden van ons erfgoed voor een volgende generatie, dit aan de hand van een vast museum, thematentoonstellingen, digitalisatie en het aanleggen van een documentatiecentrum.

Gaffeltuig shantygroep

muzikaal erfgoed, het laten leven van de shanty's in samenwerking met Tolerant water erfgoed vereniging
Normaal zingen we op D'n Bruinen als hij aan de mosselsteiger ligt

Nautibel

Nautibel wil een stem zijn voor de watersporthandelaar

We konden niet eerder inschrijven wegens bemanningsafspraken. Hopelijk heeft u nog een ruimte ter beschikking! Jozef Matthys neemt de lead.

Ostrea schelpdiercultures

Oester en mossel proeverij, eigen cultuur zeeuws zeker gecetificeerd

1 2
© 2019 - Water-rAnt