Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
De Wuyten Zeil  
T/S Rupel Zeil  
Vrouwe Nele Motor  
Uylenspiegel Roei  
Avontuur Zeil  
Hoop op Zegen Zeil

"Hoop op Zegen"

Skûtsje of Friese tjalk

lengte : 18,43 m over de stevens
over alles: ca. 22 m
breedte : 3,57 m
diepgang: 0,80 m
hoogte: ca.18 m boven de waterlijn
met gestreken mast ca. 2,50 m

Gebouwd als 'roefschip' "Cornelia" in 1912 op de werf van
Alle Berends Barkmeijer te Briltil, Zuidhorn (Groningen).
Toenmalig laadvermogen ca. 38 ton.

Opdrachtgever: (1e eigenaar) Gerrit Jacobs Duiker uit Grouw
1e scheepsmeting onder registratienummer S 1044 N, Sneek, 28 sept. 1912.

2e eigenaar: Sierk van der Meer uit Oostermeer, vanaf 5 mei 1921.

2e scheepsmeting onder registratienummer G 3927 N, Stavoren, 26 juli 1934.
Nieuwe naam "Hoop op Zegen"

3e eigenaar: Anne Jongstra uit Stavoren, vanaf 1934.

Kadastraal brandmerk: 349B Leeuw 1953.

XXe eigenaar: fam Hoogelander uit Den Haag, 1975 tot 1983.

Oorspronkelijk gebouwd voor het vervoer van grond, aarde, mest, e.d. maar ook
wel stukgoed in de Noord Nederlandse wateren, in Friesland,
Groningen en Drenthe.
Dankzij de eenvoudig met behulp van een contragewicht strijkbare mast
zeer geschikt voor de kleine kanalen met lage vaste bruggen.
Eerst voer men zo veel mogelijk onder zeil of werd het schip gejaagd
met mankracht of door paarden.
Later werd ook wel gebruik gemaakt van een zgn. opdrukker.(kleine duwboot)
Na de 2e W.O. tot in de 60-er jaren in gebruik als opslagschip voor een
brandstoffenhandel in Leeuwarden.

In 1975 verbouwd tot jacht en voor het eerst een motor geplaatst,
een gebruikte DAF 575 uit een vrachtwagen.
Vanwege de geringe holte van het schip is het oude laadruim
verhoogd tot een comfortabele roef met stahoogte.
Het kleine roefje van vroeger is nu de zitkuip.

Sinds 1983 in bezit van de huidige eigenaars, eerst als woonschip
en later weer als jacht.
Vanaf 1987 weer onder zeil, ca. 140m², zover mogelijk in originele uitvoering.
Huidige ligplaats(sinds 1995): Schippersvereniging Houthaven, Houtkade, Goes, NL.
De laatste jaren zijn reizen gemaakt door Nederland, België,
Frankrijk, Duitsland en Denemarken.

In 2009 is er een nieuwe motor geplaatst, een 4 cil. Deutz van 102pk en werd het
schip voor het eerst uitgerust met een dacron grootzeil (voorheen altijd katoen).
Zeilteken: de Goese Gans.

AMANDE Motor

Amande

In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III.
Het schip vervoerde landbouwproducten in Friesland en tussen Friesland en Amsterdam. In de jaren '80 werd zij ingezet voor transport op de Franse kanalen.
In 1994 werd zij verkocht, na een lange staat van dienst, aan particulieren die haar ombouwden tot recreatief schip, mét behoud van het eigen karakter.
Amande kwam in 2006 in mijn bezit onder de naam Elisabeth en werd herdoopt tot Amande.
Twee jaar geleden werd de tot op de draad versleten motor, een LISTER JP4/40pk, met pijn in het hart vervangen door een moderne motor (Deutz/102pk).

Wilhelmina Motor

Bouwjaar 1916, motor Deutz SA4M428, vermogen 150pk.
De boot is als stoomboot gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 x cilinder Berkel die later vervangen werd door een 1 x 6 cilinder G.M. 220pk. en in 2009 is er een Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina” en heeft de status van varend monument.

Brisinga Zeil

Breeon van Frans Maas uit 1964. Langkieler in staal met houten opbouw.

Teasel Zeil

Cornish Pilot Cutter 30. OGA member.

Sotra Zeil

Correspondentie met de conservator van het scheepvaartmuseum in Oslo leidde in 1985 tot de aanschaf van een set tekeningen van een Colin Archer. Dit ontwerp van loodsboot zonder motor is omgerekend naar een zeilschip met motor. Ook is het Colin Archer gaffeltuig aangepast aan een meer klassieke Nederlandse tuigage.

In de provincie Groningen vonden we (in Woudbloem of all places) een werfbaas die het casco naar onze specificaties in kon bouwen. Na de tewaterlating in augustus 1991 is de boot in Zwijndrecht afgebouwd en wordt er veel mee gevaren.

Jantje Zeil

De ‘Jantje’ kwam op 17 April 1930 als viskotter in de vaart.

Het was het eerste stalen schip van een Texelse visser, die in 1917 met zijn gezin naar Den Helder verhuisde. In 1930 liet hij de latere Jantje bij een werf in Monnickendam bouwen. Tot dan had hij alleen nog met houten (zeil)botters gevist. Het schip werd “De Twee Gebroeders” gedoopt, naar de twee zonen van de schipper. Het had bij de bouw al ongeveer dezelfde afmetingen als de huidige Jantje (16,45m bij 5,90m); en ook masten, al waren die veel lager dan de huidige. Met de bordentrawl visten vader, zoon en een knecht op schol, tong en kabeljauw. Men had in die tijd nog niet veel vertrouwen in de dieselmotor, en er kon met de kotter nog gezeild worden. Na acht jaar vissen werd in 1938 de ABC motor van 75/90 PK vervangen door een Industrie Dieselmotor van 120 PK (4 takt 3 cilinder), en werd het zeiltuig verwijderd.

Oorlogsjaren

In Februari 1940 komt “De Twee Gebroeders” in anderhalf meter dik kruiend pakijs terecht, waardoor ter hoogte van Callantsoog de schroef breekt en het schip stuurloos meegevoerd dreigt te worden de mijnenvelden in. Een sleepboot uit Nieuwendiep brengt het schip weer naar Den Helder.

Tijdens de Engelse bombardementen van Den Helder in Juni 1940 wordt “De Twee Gebroeders” in de binnenwateren van Wieringen in veiligheid gebracht. Een krap jaar later, op 13 Februari 1941 neemt de Duitse Wehrmacht het schip alsnog in beslag. In de oorlogsjaren daarna heeft het schip vermoedelijk tot de “Rheinflotille” behoord, en werd het ingezet ter bescherming van de Zeeuwse Kust van Domburg tot Oostende.

Zodra de oorlog voorbij is, gaat de oudste zoon via de Afsluitdijk te voet naar Duitsland, op zoek naar zijn schip. Volgens de overgeleverde verhalen vindt hij het schip in Emden terug, met gaten in de romp en een mitrailleur op het dek. Op 10 November 1945 begint de renovatie op een werf in Haarlem. De gaten in het casco worden dicht geklonken, en het schip krijgt uit de Rijkswerf van Den Helder twee masten toegewezen; afkomstig van een Duitse logger. Op 18 Mei 1946 is het schip weer klaar voor de visserij en krijgt de nieuwe naam “Ennie en Appie”.

Naoorlogse jaren van de Jantje

Tot 1952 behoort de kotter tot de Helderse visserijvloot. In de winter vist het op haring, met een net tussen twee kotters in, de zogeheten spanvisserij. Daarna krijgt het verschillende eigenaren, uit Urk, Katwijk en IJmuiden. De IJM17 haalt de kranten wanneer het op 21 Maart 1971 bij Zandvoort op de kust vastloopt, nadat de motor afslaat in een poging om een ander gestrand schip los te trekken.

In 1976 koopt Harry Müter het schip. Hij heeft het al jaren op het oog en wil het tot zeilschip ombouwen. Na jaren van klussen, maakt de zeilschoenerbrik Jantje in 1986 haar eerste dagtochten; om een jaar later voor het eerst naar de Kanaaleilanden te zeilen.

Jaar

Naam

Eigenaar

1930 -1947

HD 25 Twee Gebroeders

R.N. Bakker, Den Helder

1947-1952

HD 25 Ennie en Appie

J. Bakker, Den Helder

1952-1956

UK 105 Elly Marie

K. Ras, Urk

1956-1960

KW 61 ‘Gijsbertha’

P. Varkevisser, Katwijk

1960-1965

KW 61 ‘Ludi’

Fa. Van Duijvenvoorde

1965-1973

YM 17 Jeanette

C. Drijver & J.G. de Vries, IJmuiden

1973-1977

WR 110 Carla Marijke

H.B. Westerwal & P.J. v Dijk, Den Oever

1977

Uitgeschreven uit visserij register

1977-2005

Verbouwing tot schoenerbrik

Harry en Marian Müter, IJmuiden

2005

Jantje

Erik Kuiper & Marten Munstra

Met dank aan Jan van Beelen van het Katwijks museum; en Frits Aalderink en de familie Bakker uit Den Helder voor het beschikbaar stellen van bronnenmateriaal.

Nationaal Archief, Den Haag; Afdeling Vaartuigen Duitslandschade. Verklaring voor herstel van schade en kosten ten gevolge van oorlogsgeweld, dd. 14-10-1955.

Kosters, J.M (1989), “Jantje, van kabeljauwvisser naar zeilschoener”.

Volharding 1 Stoom

De ‘Volharding 1’, is één van Nederlands laatste op kolen gestookte stoomsleepboten. Het gebruik van stoom als aandrijfmiddel maakt de sleepboot tot een betrouwbaar en krachtig bedrijfsvaartuig.

De ‘Volharding 1’ voer tot de Tweede Wereldoorlog onder de naam de ‘Harmonie 6’ vooral als rijnsleper richting Ruhrgebied in Duitsland. De Duitse staalindustrie had grote behoefte aan grondstoffen zoals ijzererts, dat via de Rotterdamse haven aangevoerd werd. Op de weg terug werden voornamelijk kolen, bedoeld voor brandstof, meegenomen. In 1951 kwam de ‘Harmonie 6’ naar Rotterdam. Ze wordt omgebouwd tot havensleepboot en doet daarna als ‘Volharding 1’ zestien jaar dienst in de Rotterdamse haven. Door de schaalvergroting van de zeeschepen en de motorisering van de binnenvaart wordt de stoomsleper vanaf 1967 niet meer bedrijfsmatig geëxploiteerd.

De Bever Zeil

De Bever is een Lemsteraak l x b = 10,50 x 4,00 meter en heeft als thuishaven Ravenstein aan de Maas.
Het schip is ingeschreven in het stamboek met plaquettenummer 2131.
Deze aak is in 1998 gebouwd bij Blom in Hindlopen en heeft als extra een hydraulisch strijkbare mast.
Zwaarden, roer en rondhouten en de afbouw is verzorgd door Jachtwerf Brandsma uit Augustinusga en de zeilen zijn van De Vries uit Lemmer.

De opdrachtgever was Dolf Koch uit Giesbeek, Dolf was een lange man en wilde ruime stahoogte in zijn schip. Deze aak heeft daarom ook een verhoogde kajuit met bijbehorend verhoogd boeisel. De eerste naam van het schip was: “Raoul” genoemd naar de kleinzoon van Dolf, de zoon van de bekende voetballer Phillip Cocu.

In 2003 is het schip overgegaan naar de huidige eigenaar, de fam. van Dijk uit Ravenstein, vanaf toen werd de scheepsnaam: “De Bever”

Het schip heeft als vaargebied de Nederlandse en Belgische wateren maar heeft ook verdere reizen gemaakt o.a. naar Berlijn, Kopenhagen en Malmö.

Voordewind Zeil

De boot waarmee Laurent Velleman als eerste Belg de aardbol rondvoer

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

Hedwig Maria Zeil

De Hedwig Maria is in 2000 in Livorno gebouwd naar de originele Engelse bouwtekeningen. Daarna in Denemarken op de werf van Ebbe Anderson voorzien van zijn gaffeltuig, mast en ander rondhout. In 2004 op de werf van Ernst Schneider te Gröbersy (Duitsland) afgebouwd. De boot is volledig in teak en mahonie gebouwd op de traditionele wijze. In het interieur zijn duidelijk de Italiaanse invloeden te zien . De buitenzijde heeft vooral de stoere Engelse working boat uitstraling. De Falmouth working boats zijn vanaf het begin van de vorige eeuw gebruikt als oestervissers aan de zuidkust van Engeland. Tot op heden gebeurt dat op de traditionele wijze onder zeil. Oorspronkelijk waren het "open" schepen. In de zomer als er niet op oesters word gevist worden de schepen voorzien van een groot tuig en worden er zeilwedstrijden mee gevaren.

D'n Bruinen Zeil

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Die motor diende oorspronkelijk niet voor de voortstuwing maar eerder voor het ophalen van de netten.

Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen (HA51). In 1919 werd de hengst verkocht naar Yerseke (YE199).

De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Vanop de Oosterschelde werd er o.a. naar Brussel gevaren waar de mosselen verkocht werden. Later, tot in 1940, werd zelfs op het Franse Roubaix gevaren; dat waren tochten van maandag tot zaterdag. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Liever dat dan dat de terugtrekkende Duitsers het schip zouden aanslaan. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Wadden, Frankrijk en Ierland gemaakt werden. Een houten schip vraagt zeer veel onderhoud en dat kon de laatste eigenaar,gezien zijn gezegende leeftijd, niet meer opbrengen.

In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan.

TH 49 "Drie Gebroeders" Zeil

De hengst De Drie Gebroeders is gebouwd in 1908 op de werf 'Moed en trouw' van Petrus Verras in De Paal. Volgens visserijregister ingeschreven als GRA 13 Twee (!) Gebroeders A. Ivens 25-9-1926, 47 M3 BRT, 21 m3 netto mosselvisserij, afgevoerd op 27-3-29 als TH 49, door J.J. Schot ingeschreven op 11-4-29 ook als Twee Gebroeders. Volgens bewijs nr.49 van de Rijksinkomstenbelasting door J.J. Schot op 10 -10-24 aangemeld. Volgens J. Hassel, de vorige eigenaar, gebouwd in 1908, eerst als GRA 13, daarna Z 22 (Zeebrugge), daarna TH 49. Ook zou het schip nog in de Clinge gevaren hebben (?). Het ziet er naar uit dat Schot de visbun heeft laten inbouwen.

De boot heeft zonder kluiverboom een lengte van 11,75 mtr., grootste breedte 4,25 mtr., top van de mast 11, 75 mtr. boven water. Het schip heeft een diepgang van 60 cm. Terwijl het vol getuigd 90 m2 zeil voert. Naast het zeil kan gebruik worden gemaakt van een 9 PK Anglo Belge gloeikopdiesel (ABC-motor). In 1958 werden de koppen van de klossen vervangen. In de winter van 60/61 werd de visbun verwijderd en werd het schip door Duivendijk voorzien van een roef met mahonie interieur.

In de buurt van het kot werden enkele knieen vervangen. Later werd de gloeikop vervangen door een Peugeot-diesel van 50 PK. In 1981 werd het schip aangekocht door Jurgen Hassel en Christel Maye. De hengst lag toen bij een werf in Leimuiden (Stofberg?), en was in een slechte staat. Door Duivendijk zijn toen enkele reparaties verricht. Uniek is dat door Jurgen Hassel een uitgebreid fotoarchief werd aangelegd, foto's gemaakt tijdens de aankoop door dhr. De Leeuw, foto's van de ombouw van visserman tot jacht en uiteraard foto's uit de periode dat hij zelf met het schip voer. In februari 1996 verkochten zij het schip aan de Stichting Behoud Hoogaars. Helaas was het schip inmiddels in een te slechte staat om door de SBH te worden ingezet. Plannen werden gemaakt voor een grondige restauratie en er werd enthousiast begonnen aan het verzamelen van fondsen voor de restauratie. Uit het schip werden de motorinstallatie en het interieur verwijderd en het casco werd zo goed mogelijk geconserveerd. Nadat het schip ongeveer 2 jaar op de kant had gestaan op een terrein in Kats werd het op 5 september 2000 op een dieplader naar Vlissingen gebracht. In de voormalige timmerfabriek van de Kon. Mij. De Schelde is zij volledig gerestaureerd. In 2006 geheel gerestaureerd weer te water gelaten en als visserij schip weer te bewonderen.

Kamper kogge Zeil

De Kamperkogge is een reconstructie van een koggewrak welke bij het inpolderen van zuidelijk flevoland is gevonden bij Nijkerk. Dit wrak dat is omsteeks 1340 gebouwd en is met dezelfde materialen als toen nagemaakt op ware grootte.
Na 20 jaar is deze nog steeds zeewaardig, wel is ze voorzien van 2 motoren voor te navigeren bij sluizen en bruggen en bij verkeerde wind

1 2 3 4 5 6

Exposanten

© 2021 - Water-rAnt