Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
De Wuyten Zeil  
T/S Rupel Zeil  
AMANDE Motor

Amande

In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III.
Het schip vervoerde landbouwproducten in Friesland en tussen Friesland en Amsterdam. In de jaren '80 werd zij ingezet voor transport op de Franse kanalen.
In 1994 werd zij verkocht, na een lange staat van dienst, aan particulieren die haar ombouwden tot recreatief schip, mét behoud van het eigen karakter.
Amande kwam in 2006 in mijn bezit onder de naam Elisabeth en werd herdoopt tot Amande.
Twee jaar geleden werd de tot op de draad versleten motor, een LISTER JP4/40pk, met pijn in het hart vervangen door een moderne motor (Deutz/102pk).

Wilhelmina Motor

Bouwjaar 1916, motor Deutz SA4M428, vermogen 150pk.
De boot is als stoomboot gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 x cilinder Berkel die later vervangen werd door een 1 x 6 cilinder G.M. 220pk. en in 2009 is er een Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina” en heeft de status van varend monument.

Brisinga Zeil

Breeon van Frans Maas uit 1964. Langkieler in staal met houten opbouw.

Teasel Zeil

Cornish Pilot Cutter 30. OGA member.

Sotra Zeil

Correspondentie met de conservator van het scheepvaartmuseum in Oslo leidde in 1985 tot de aanschaf van een set tekeningen van een Colin Archer. Dit ontwerp van loodsboot zonder motor is omgerekend naar een zeilschip met motor. Ook is het Colin Archer gaffeltuig aangepast aan een meer klassieke Nederlandse tuigage.

In de provincie Groningen vonden we (in Woudbloem of all places) een werfbaas die het casco naar onze specificaties in kon bouwen. Na de tewaterlating in augustus 1991 is de boot in Zwijndrecht afgebouwd en wordt er veel mee gevaren.

De Bever Zeil

De Bever is een Lemsteraak l x b = 10,50 x 4,00 meter en heeft als thuishaven Ravenstein aan de Maas.
Het schip is ingeschreven in het stamboek met plaquettenummer 2131.
Deze aak is in 1998 gebouwd bij Blom in Hindlopen en heeft als extra een hydraulisch strijkbare mast.
Zwaarden, roer en rondhouten en de afbouw is verzorgd door Jachtwerf Brandsma uit Augustinusga en de zeilen zijn van De Vries uit Lemmer.

De opdrachtgever was Dolf Koch uit Giesbeek, Dolf was een lange man en wilde ruime stahoogte in zijn schip. Deze aak heeft daarom ook een verhoogde kajuit met bijbehorend verhoogd boeisel. De eerste naam van het schip was: “Raoul” genoemd naar de kleinzoon van Dolf, de zoon van de bekende voetballer Phillip Cocu.

In 2003 is het schip overgegaan naar de huidige eigenaar, de fam. van Dijk uit Ravenstein, vanaf toen werd de scheepsnaam: “De Bever”

Het schip heeft als vaargebied de Nederlandse en Belgische wateren maar heeft ook verdere reizen gemaakt o.a. naar Berlijn, Kopenhagen en Malmö.

Voordewind Zeil

De boot waarmee Laurent Velleman als eerste Belg de aardbol rondvoer

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

Hedwig Maria Zeil

De Hedwig Maria is in 2000 in Livorno gebouwd naar de originele Engelse bouwtekeningen. Daarna in Denemarken op de werf van Ebbe Anderson voorzien van zijn gaffeltuig, mast en ander rondhout. In 2004 op de werf van Ernst Schneider te Gröbersy (Duitsland) afgebouwd. De boot is volledig in teak en mahonie gebouwd op de traditionele wijze. In het interieur zijn duidelijk de Italiaanse invloeden te zien . De buitenzijde heeft vooral de stoere Engelse working boat uitstraling. De Falmouth working boats zijn vanaf het begin van de vorige eeuw gebruikt als oestervissers aan de zuidkust van Engeland. Tot op heden gebeurt dat op de traditionele wijze onder zeil. Oorspronkelijk waren het "open" schepen. In de zomer als er niet op oesters word gevist worden de schepen voorzien van een groot tuig en worden er zeilwedstrijden mee gevaren.

D'n Bruinen Zeil

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Die motor diende oorspronkelijk niet voor de voortstuwing maar eerder voor het ophalen van de netten.

Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen (HA51). In 1919 werd de hengst verkocht naar Yerseke (YE199).

De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Vanop de Oosterschelde werd er o.a. naar Brussel gevaren waar de mosselen verkocht werden. Later, tot in 1940, werd zelfs op het Franse Roubaix gevaren; dat waren tochten van maandag tot zaterdag. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Liever dat dan dat de terugtrekkende Duitsers het schip zouden aanslaan. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Wadden, Frankrijk en Ierland gemaakt werden. Een houten schip vraagt zeer veel onderhoud en dat kon de laatste eigenaar,gezien zijn gezegende leeftijd, niet meer opbrengen.

In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan.

Kamper kogge Zeil

De Kamperkogge is een reconstructie van een koggewrak welke bij het inpolderen van zuidelijk flevoland is gevonden bij Nijkerk. Dit wrak dat is omsteeks 1340 gebouwd en is met dezelfde materialen als toen nagemaakt op ware grootte.
Na 20 jaar is deze nog steeds zeewaardig, wel is ze voorzien van 2 motoren voor te navigeren bij sluizen en bruggen en bij verkeerde wind

Stadsgraanzuiger 19 Stoom

De laatste stoom aangedreven graanzuiger of graanelevator ter wereld, afkomstig uit Antwerpen, tegenwoordig in de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam. Een samenwerking met het MAS in Antwerpen is aangegaan om de 'elevator' te restaureren afwisselend in de beide steden te kunnen tonen.

Schor'aes Zeil

De Lemmerhengst 'De Wilde Hengst' is in 1974 gebouwd door R.Verras in Walsoorden. De zwaarden, roer en binnenbetimmering is uitgevoerd door Scheepswerf Duijvendijk in Tholen. Het schip is getuigd door de Fa. vd Sneppe in Terneuzen. De vader van de huidige eigenares kocht het schip in 1984 en gaf het de naam 'Schor'aes'.

De Wulp Zeil

De lemsteraak De Wulp is in 1912 rechtstreeks als plezierjacht gebouwd in opdracht van een Belgische eigenaar, de heer W. Fastenakel te Antwerpen. Van 1914 - 1916 verkocht aan een andere Belgische eigenaar, mr. Ant. Franck, en varend onder de vlag van de RYCB te Antwerpen. Van 1931 - 1962 wederom Belgisch eigenaarschap, mr. W. van de Walle, notaris in Mechelen, varend vanuit Antwerpen en eveneens lid van de RYCB. Van 1970-1986 in Amerkaans eigendom, en varend in het Caribisch gebied en daarna in San Diego, Californië. Daar sterk verwaarloosd. Algehele restauratie in 1989-1990 door huidige eigenaar Joost Geise. Sindsdien varend vanuit Nederland.
De Wulp is de eerste van vier identieke lemsteraken van 15 meter, gebouwd op de beroemde werf Gebr. De Boer in Lemmer, Nederland. Deze vier gelden als de mooiste lemsteraken die begin 20e eeuw zijn gebouwd.
De Wulp is ingeschreven in het Nederlands Register Varende Monumenten, nr 0687.

Let op: het bouwjaar is 1912! Maar het in te vullen bouwjaar hieronder is niet ouder dan 1920! Kunt u dit bouwjaar 1912 correct in de lijsten opnemen?!?

't Breugeltje Zeil

De Lemsteraak is een visserszeilvaartuig dat omstreeks 1825 ontstond aan de voormalige Zuiderzee in Noord-Nederland. Dit scheepstype werd vooral ingezet om de gevangen haring te vervoeren naar de lokale afslag, maar ook naar Antwerpen en de grotere schepen voeren zelfs naar Londen.
‘t Breugeltje werd door de eigenaar in 1997 gebouwd naar een origineel Gipon-ontwerp. Er werd gekozen voor een composiet bouwwijze die het schip onderhoudsvriendelijk maakt.
Door zijn hoge zeewaardigheid en excellente zeileigenschappen is het schip zeer geliefd in de recreatievaart.
De combinatie van het traditionele en het hedendaagse vormen een harmonieuze verbintenis die bijdraagt tot het in stand houden van het varend erfgoed.

RP15 Motor

De RP15 is een voormalig politievaartuig waarvan de bouw is begonnen in 1940.
Het schip verkeert in een vrijwel authentieke staat en is erkend als varend monument.

Salamander Zeil

De Salamander is in opdracht van de heer L. Herfurth uit Antwerpen gebouwd bij de firma De Boer in Lemmer en in 1912 afgeleverd. De heer Herfurth voer (wedstrijden) op de Schelde en Zeeland. In de Eerste Wereldoorlog is hij met zijn familie met het schip gevlucht naar het neutrale Nederland en heeft de oorlogsjaren doorgebracht in de Nieuwe Haven in Dordrecht, waarschijnlijk tussen andere ' vluchtschepen' uit Belgie. Het schip heeft een zeer bewogen geschiedenis. Na een periode in Duitsland (Berlijn en Hamburg) is het schip in 1960 weer teruggekomen in Nederland. De geschiedenis is beschreven door de Stichting Ronde en Platbodemjachten (SSRP): www.ssrp.nl/stamboek/salamander. Na een ingrijpende restauratie die vier jaar duurde is de Salamander eind juni 2019 weer te water gelaten. Aangezien de geschiedenis van de Salamander begon in Antwerpen in 1912 wil de huidige eigenaar het nieuwe tijdvak voor het schip inluiden met een bezoek aan deze stad en dit evenement.

Grace Zeil

De Sou'wester-18 is een polyester replica, gemaakt met de mal van een originele Cornish Cove Boat uit Cadgwith Cornwall UK. Haar 'grote zus' is de Falmouth Workboat.
Grace is opgebouwd in Woodbridge en heeft tot 2006 in de wateren rond de Orwell rondgezeild. Sindsdien maakt ze de Zeeuwse (en Belgische 🤣) wateren onveilg.

1 2 3 4 5

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
Koninklijk Marine Kadettenkorps Vzw

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps (KMK) is een vereniging die zich tot doel stelt de maritieme geest te bevorderen, meer bepaald de jongeren tussen 9 en 21 jaar (Afdeling Brussel : vanaf 12 jaar) in die zin te vormen door hen nautische kennis bij te brengen. De vereniging wordt bijgestaan door Defensie.
Het sociale en pedagogische aspect staat op de eerste plaats bij de vorming. De jongeren worden ingewijd in het leven aan boord en leren samen te leven.
De vorming van de kadetten wordt op vrijwillige basis door burgers en militairen gegeven. Die leden komen meestal uit het maritieme milieu en kunnen zo hun kennis en ervaring doorgeven aan de jongeren.
Als maritieme jeugdbeweging zijn de activiteiten hoofdzakelijk nautisch: zeilen, roeien, duikinitiatie, varen met motor, s chiemanswerk, …
Wij organiseren ook landactiviteiten : droppings, deathrides, klimmen, oriëntatiemarsen, bivaks,… belangrijke activiteiten om de groepsgeest te bevorderen bij de kadetten.

VRIMO-BELMAR

Wij zijn modelbouwvrienden van de Belgische Marineschepen ook de enige in Belgie Wij staan altijd samen met SSMB aan het Verbindingsdok , Dit is ook bedoeld om de jeugd kennis te laten maken met onze Marine Bij deze vraag ik ook om meerdere tafels voor de modellen indien mogelijk wij brengen ook nog onze eigen tent mee

Scheepsmodelbouw Club SSMB

We zijn een ScheepSModelBouw club SSMB gevestigd in het Blosso domein Hazenwinkel Te Willebroek , Met als hobby "scheepsmodelbouw" wat dat ook inhoud dat we onze modelle graag zien varen

Edward Voogel

Een met de hand gedraaid orgeltje,werk alleen ,nuttig geen alcohol,draai met open bak,ik ben mobiel,ruim 30 jaar ervaring,ben aanspreekbaar voor goede raad,meld me officieel aan op advies
van de Hr Pit de Jonge.was al aanwezig in 2015 en 2017.(draag een schipperspet)

SMA scheepsmodelbouwclub Antwerpen

statische scheepsmodelbouw voor het maken van zowel historische- als hedendaagse modellen

Viking Genootschap - ESONORM vzw

Studie en onderzoek naar de Vikingen, runen en noordse mythologie (in het bijzonder in de lage landen)
uitbeelden van het dagelijks leven van de Vikingen met uitoefening van hun ambachten
Wij hebben het plan om ene Vikingschip in de vaart te brengen in Vlaanderen.

Koninklijke Vereniging Oudgedienden Zeemacht Antwerpen

Allen die bij de Zeemacht nu Marine gediend hebben zowel miliciens als beroeps bijeen brengen voor maritieme evenementen -bezoeken- BBQ- Mosselsoeper enz...

STAB,

STAB of Sail Training association Belgium is een VZW die jongeren tussen 15 en 25 jaar rekruteert voor deelname aan Tall Ship Races . Deze wedstrijden met grote zeilboten varen jaarlijks, tijdens de grote vakantie, naar andere bestemmingen in Europa. Deelname van een week tot meer dan een maand is mogelijk. Het is een internationaal gezelschap waarmee je jouw water ervaring deelt en opbouwt om nadien als hecht team met vele boeiende herinneringen nadien aan wal te komen.

B Book

Boekbindster

Mercy Ships Belgium vzw

Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie, die zich inzet om kwalitatieve gezondheidszorg te bieden aan de allerarmsten, de laatste jaren voornamelijk in Afrika.

Met 5 operatie zalen en 82 ziekenhuisbedden, is de Africa Mercy het grootste private ziekenhuisschip ter wereld : effectief, efficiënt, doelgericht en zichtbaar.

Gratis medische zorg wordt aangeboden aan mensen die daartoe geen toegang hebben omdat die niet beschikbaar of betaalbaar is. We behandelen o.a. cataract, tumoren, gespleten lip en open gehemelte, orthopedische problemen aan armen en benen, brandcontracturen, vesico-vaginale fistels, Noma en tandheelkunde

Mercy Ships richt zich ook op verbetering van de lokale gezondheidszorg. De Africa Mercy is een ideaal platform voor opleiding en training. De zogenaamde Medical Capacity-Building programma’s omvatten 3 belangrijke componenten: Gezondheidstraining, Renovaties en Apparatuur.

Aan boord verblijven meer dan 450 vrijwilligers uit 62 verschillende landen, van dokters tot verplegend personeel, van keukenhulp tot kapitein, van elektricien tot kapper, … die zelf hun eigen reis- en verblijfskosten op het schip betalen.

Mercy Ships heeft reeds 54 landen, bezocht, ca. meer dan 92.000 levensreddende operaties uitgevoerd, 46.950 medische professionals opgeleid en meer dan 2,675 miljoen levens veranderd. Daarnaast werden meer dan 1.100 ontwikkelings-projecten op het gebied van renovatie, landbouw en watervoorziening gerealiseerd.

De missies van Mercy Ships duren ongeveer 10 maanden. De laatste jaren zijn landen als Madagaskar, Liberia, Sierra Leone, Togo, Congo Brazzaville, Benin en Kameroen bezocht. Van augustus 2018 tot met juni 2019 zijn we actief in Guinea Conakry.

www.mercyships.be
info@mercyships.be

Museumschip Tordino

Museumschip Tordino is een binnenvaartschip uit 1922 met aan boord een museum en documentatiecentrum over de binnenvaart.

De doelstelling is het behouden van ons erfgoed voor een volgende generatie, dit aan de hand van een vast museum, thematentoonstellingen, digitalisatie en het aanleggen van een documentatiecentrum.

MPM private stichting

fondswerving voor verwerven, restauratie, onderhoud en promotie van Belgisch en Gewestelijk historisch Maritiem Patrimonium.

Gaffeltuig shantygroep

muzikaal erfgoed, het laten leven van de shanty's in samenwerking met Tolerant water erfgoed vereniging
Normaal zingen we op D'n Bruinen als hij aan de mosselsteiger ligt

Agentschap Onroerend Erfgoed

De Doelse Kogge

Areyouwaterproof

Areyouwaterproof is een samenwerkingsproject tussen de maritieme onderwijsinstellingen, maritieme werkgevers en de Vlaamse overheid. Samen maken we promotie voor de maritieme opleidingen en de beroepen op het water.

Rivertours

Scaldisnet vzw en Boottochten Scheldeland zetten zich met watergebonden initiatieven en programma's in om de waterwegen en hun omgeving in het algemeen, en hun vele recreatieve troeven in het bijzonder, beter bekend én bemind te maken bij het brede publiek. Dit doen ze door het uitwerken van gegidste boottochten, fietstochten, geleide bezoeken, wandelingen en grote evenementen op en rond het water.

Rivertours ondersteunt hen bij de boekingen, de logistiek en de praktische organisatie van de boottochten. Het boekingskantoor Rivertours werd door Toerisme Oost-Vlaanderen erkend als toeristisch ambassadeur van het Waasland en het Scheldeland. Als toeristisch ondernemer is het vaak een eerste aanspreekpunt voor gasten met specifieke vragen over de regio. Als toeristisch infopunt verbindt Rivertours zich er dan ook toe om de regio te promoten en haar klanten te voorzien van de nodige toeristische informatie en relevante fiets- en wandellussen.

Watererfgoed Vlaanderen vzw

Watererfgoed Vlaanderen moet de thuishaven worden van zowel verenigingen als van particulieren, maar ook van lokale en regionale overheden, instellingen en andere betrokkenen bij historische schepen en alle watergebonden erfgoed. Op termijn willen we instaan voor het verzamelen, opslaan en verdelen van de kennis over dit patrimonium in Vlaanderen via tijdschrift, website, nieuwsbrief en een actief informatiecentrum. Watererfgoed Vlaanderen wil onderzoek blijvend promoten en wil een representatieve gesprekspartner worden bij bevoegde overheden.

GalleryMaritime

GalleryMaritime heeft de laatste drie jaren tijdens WATER-ANT een presentatie gegeven van hedendaagse maritieme kunst van beeldende kunstenaars uit belgie en nederland. Wij staan als regel aan de kant van MAS met een stand. Ook dit jaar zouden wij het plezierig vinden aanwezig te zijn met maritieme beeldende kunst. Het tijdschrift Ruimschoots heeft regelmatig een artikel over onze presentaties en over de historische aansluiting welke wij maken met het maritieme van vroeger en nu. Kortom, wij horen er een beetje bij, toch? Dit jaar komen we met kunst en om het publiek erbij te betrekken komen we met een beeldhouwer die ter plekke demonstratie geeft in beeldhouwen van een maritiem kunstwerk. Graag met elektriciteit!

Defensie informatiecentrum Antwerpen

Recruteringsinformatie verstrekken voor mensen met interesse in een loopbaan bij Defensie

Nautibel

Nautibel wil een stem zijn voor de watersporthandelaar

We konden niet eerder inschrijven wegens bemanningsafspraken. Hopelijk heeft u nog een ruimte ter beschikking! Jozef Matthys neemt de lead.

1 2
© 2019 - Water-rAnt