Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Auguste Motor

Gebouwd 1934. Vroeger Maaskruiser, werf onbekend, waarschijnlijk omgeving Rotterdam. Auguste werd verbouwd naar open bakdekker.

Jef's Motor

gemotorizeerd pleziervaartuig gebouwd op werf De Ruyter Nederland.

Atina III Motor

Schip is gebouwd in Alphen aan de Rijn door de firma Boot in 1941 Na de tewaterlating in beslag genomen door Duitse Kriegsmarine en gedurende de oorlog op de Oostzee dienst gedaan. Schip is ingeschreven als varen monument no 24 en geheel orgineel met de eerste motor

Talisman Motor

Gebouwd in 1929 in Stadskanaal bij werf O. Smit. Oorspronkelijk sleepschip, in 1938 gemotoriseerd. Heeft veel in Groningen en Noord-Duitsland gevaren en later op de Rijn.
In 1970 uit de operationele vaart genomen en in 2004 door huidige eigenaren gekocht en omgebouwd tot woonschip, met behoud van het historische uiterlijk.

Jozef De Waey Motor

Ex-RNLI redingsboot type Watson 46,9 gebouwd 1957 Samuel White te Cowes.
Buiten een toilet en boegschroef in voor kabine volledig origineel

Wilhelmina Motor

Bouwjaar 1916, motor Deutz SA4M428, vermogen 150pk.
De boot is als stoomboot gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 x cilinder Berkel die later vervangen werd door een 1 x 6 cilinder G.M. 220pk. en in 2009 is er een Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina” en heeft de status van varend monument.

Kobbe Motor

Sleepboot, gebouwd in 1916 als stoomsleper.
Sinds 1945 gehermotoriseerd met een GM 6-71

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

Windlust Motor

Lemsteraak gebouwd bij jachtwet Blom in Hindeloopen

Gramper Motor

Ex parlevinker.
Rondspant gejoggeld spitsgatvlet.
Gebouwd in Dreumel (Nijmegen) en verschillende decennia een bekende verschijning op het Albertkanaal te Olen

Pelikaan Motor

Ex west duitse douaneboot

Wilhelmina Motor

Geschiedenis en wetenswaardigheden van het schip:
De boot is als stoomboot in 1916 gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 cilinder Berkel die later vervangen werd door een 6 cilinder G.M. 220pk.
In 2009 is er een 4 cilinder Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina”

RINANBE Motor

Wooden motor yacht, built in 1959 by Curtis & Pape in Looe, Cornwall, England.
Pitchpine on oak frames, mahogony wheelhouse. Mizzen mast with staysail.
2xBMC commodore engines.

Assistent Motor

geschiedenis van de boot
De sleepboot Assistent is in opdracht van P. Smit jr. gebouwd bij H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn. In 1954 werd zij tewater gelaten onder de naam Krammer. Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de zeeboot assistentie, bleek zij mede door de schaalvergroting in de scheepvaart al snel te klein. Na haar carrière als havensleepboot heeft de boot nog geruime tijd dienst gedaan in de vaart met bakken op Zeeland. In 1965 werd de Krammer verkocht aan Rijkswaterstaat -later genoemd (DGSM) Directoraal Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken- en voer voor de Rijkshavendienst Rotterdam onder de naam RHD 4. De boot zou ook nog enige tijd gevaren hebben onder de naam RWS XII, gegevens hierover ontbreken. De sleepboot is in 1965 voor het gebruik als patrouillevaartuig voorzien van een groter stuurhuis en een brandblus installatie. In 1983 is de sleepboot aangekocht door
M. Laarman uit Leidschendam en herdoopt in "Assistent".
In het totaal zijn er 13 stuks van dit type sleepboot geweest, 11 stuks zijn er gebouwd bij
H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn, en 2 zijn er gebouwd bij scheepswerf Akerboom in Leiden. Er varen er nu nog twee rond in Nederland

M4 Motor

Ex BRABO 5 van antwerp Dock pilots.
Werf Vennekens Boom

ARM 17 de Vrouwe Adriana Motor

Gerestaureerde hoogaars in vissersman uitvoering met spriettuig.
Gebouwd op de werf van Meerman in Arnemuiden
Bouwjaar 1878.
Eigenaar Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee

Vrijheid Motor

Luxe motor 1901

Zuidvliet Motor

Voormalige PSD veerboot in zeeuwse wateren
Gebouwd in 1913 op de werf van Boot in Alphen a/d Rijn
Voer op traject Veere- Kamperland en werd later ook ingezet bij de Delta Werken in Zeeland.Geheel in originele staat terug gerestaureerd door de Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee.

Hannus Motor

Tjalk van 1890, gebouwd in Groningen met vaste ligplaats in het Bonapartedok, Antwerpen en nu verhuurd als slaapschip

BNS Lobelia Motor

marineschip

1 2 3 4 5 6

Exposanten

© 2021 - Water-rAnt