Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
't Breugeltje Zeil

De Lemsteraak is een visserszeilvaartuig dat omstreeks 1825 ontstond aan de voormalige Zuiderzee in Noord-Nederland. Dit scheepstype werd vooral ingezet om de gevangen haring te vervoeren naar de lokale afslag, maar ook naar Antwerpen en de grotere schepen voeren zelfs naar Londen.
‘t Breugeltje werd door de eigenaar in 1997 gebouwd naar een origineel Gipon-ontwerp. Er werd gekozen voor een composiet bouwwijze die het schip onderhoudsvriendelijk maakt.
Door zijn hoge zeewaardigheid en excellente zeileigenschappen is het schip zeer geliefd in de recreatievaart.
De combinatie van het traditionele en het hedendaagse vormen een harmonieuze verbintenis die bijdraagt tot het in stand houden van het varend erfgoed.

Aagtje cornelia Zeil

Vollenhovense Bol

Aeolus Zeil

Ontwerper: Westerdijk.
Gebouwd in Eernewoude Friesland

Alcyon Zeil

In 1928 werd op de werf van Meerman in Arnemuiden de ARM 42 gebouwd, een eikenhouten hoogaars van 13.85 m. Vermoedelijk is zij dan de laatste vissermanhoogaars die zonder motor wordt gebouwd. Het schip is dus nog maar gedeeltelijk afgebouwd als begin oktober 1928 de opdracht wordt gegeven voor afbouw als jacht. In november van dat jaar wordt Albert de Hemptinne de nieuwe eigenaar. Hij laat een 4 cilinder Ailsa-Craig benzine motor van 12 pk inbouwen en geeft het schip de naam "Goëland". Nadat in 1932 een nieuwe motor (Volvo penta) is ingebouwd, wordt de "Goëland" te koop aangeboden, zoals blijkt uit advertenties is 1932 en 1933.

Vermoedelijk in 1934 koopt Henry Beyer het schip, dat dan zichtbare tekenen van verwaarlozing vertoont. Een grote beurt is nodig, de romp wordt helemaal kaal gehaald, en in 1935 wordt ze onder de naam Alcyon II ingeschreven in Lloyd's Register of Yachts Ook wordt ze ingeschreven bij de Royal Antwerp Yacht Club in de klasse OB, nummer 8. Ze heeft dan ook een eigen herkenningsvlag, een witte ijsvogel op een turkooizen veld.

Alcyon na de laatste restauratie. Het laatste jaar van inschrijving was 1972. In de jaren 1937 en 1938 neemt de Alcyon II regelmatig deel aan de grote evenementen in Antwerpen, maar nooit met veel succes. Na het overlijden van Henry Beyer in 1944 wordt de Alcyon eigendom van zijn schoonzoon, Pierre Boumans. Er wordt vrijwel ieder weekeinde gevaren, waarbij mevrouw Boumans-Beyer meestal aan het roer staat. Tijdens de oorlog is de familie, die van Franse afkomst is, gevlucht naar Frankrijk, en heeft een relatie geprobeerd het schip ook in Frankrijk in veiligheid te brengen. Achterhaald door de vijandelijkheden is de Alcyon II ergens aan de Frans-Belgische grens blijven liggen. Toen het jacht werd teruggevonden was de gehele inventaris verdwenen, maar het schip was in essentie intact. Het is direct nadien teruggevaren naar Antwerpen. In de zestiger jaren was de Alcyon II thuis in Lillo, en had een vaste schipper, de bekende "Koning van Lillo" Staf de Lee. Deze is tot zijn tragisch overlijden in 1972 schipper op de Alcyon II geweest. Kort na deze gebeurtenis is het jacht verkocht aan de familie Dendekker uit 's Gravenwezel. In het begin van de negentiger jaren raakt het schip in de versukkeling en in 1997 wordt het inmiddels slechte schip aangekocht door de Stichting Behoud Hoogaars. Dankzij een subsidie van de Euregio kan in december 1999 worden aangevangen met een volledige restauratie. Op 16 juni 2001 wordt het schip gedoopt door mevr. Boumans - Beyer (88 jaar) en de heer W.T. van Gelder, commissaris van de Koningin in Zeeland. Sinds de tewaterlating wordt dit volledig gerestaureerde schip met veel succes ingezet door de stichting.

Alfo Motor

IJselaak gebouwd in 1928. Nog met klinknagels, wat een immens werk moet geweest zijn.
Hij werd gebruikt als open sloep om groenten via de kleine kanaaltjes door de velden te trekken. Inderdaad te trekken. Een platbodem die maar weinig diepgang had.
Hij werd getrokken door vrouw en kind. De schipper moest aan boord blijven :-). Iemand moet de verantwoordelijkheid dragen voor her roer hé?
In 1970 werd hij omgebouwd tot woonbootje. Men ziet aan de montage hoe destijds de manuren weinig geld kostte. Een schrijnwerker, lasser, timmerman... werkte zij aan zij om hem te maken. Indien de schrijnwerker daar een bevestigingspunt nodig had, lastte de lasser het ter plekke aan het houten balkje. Vakmanschap is samen werken, was de leuze.
Tot op heden is hij nog steeds in de staat van 1970. Voorzien van een motor DAF 575, die bij het starten nog trots zijn rookje buiten blaast om de boot voort te stuwen aan een gezapige snelheid.

Alphecca Motor

Gebouwd in 1913 als stoomsleepboot bij Bodewes in Martenshoek (Groningen) tijdens de bouw verkocht aan een Duitse opdrachtgever.
Is in 1959 omgebouwd tot motorsleepboot in Hamburg. Toen voorzien van een Deutz RV6M545 van 500 PK. Die motor staat er nog steeds in.
Na een werkzaam leven van 92(!) jaar nu met pensioen en wordt zij vertroeteld door de stichting tot behoud van de motorsleepboot Alphecca. Zij is een erkend Varend Monument.

Always Ready Motor

gebouwd voor de fam V/d Akker bij de Hoop in Leiden. Gezin met dochter en zoon. De naam van het schip is de doopnaam omdat vader en moeder het niet eens konden worden heeft de werf de naam gekozen. in eerste instantie voor vervoer lading later is er een hijs /bagger tuig op gekomen . het schip is overgegaan naar de zoon en dochter die tot de negentiger jaren hebben gewerkt met het schip. En verkocht aan de huidige eigenaren . Het schip is nog in originele staat

AMANDE Motor

Amande

In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III.
Het schip vervoerde landbouwproducten in Friesland en tussen Friesland en Amsterdam. In de jaren '80 werd zij ingezet voor transport op de Franse kanalen.
In 1994 werd zij verkocht, na een lange staat van dienst, aan particulieren die haar ombouwden tot recreatief schip, mét behoud van het eigen karakter.
Amande kwam in 2006 in mijn bezit onder de naam Elisabeth en werd herdoopt tot Amande.
Twee jaar geleden werd de tot op de draad versleten motor, een LISTER JP4/40pk, met pijn in het hart vervangen door een moderne motor (Deutz/102pk).

ARM 17 de Vrouwe Adriana Motor

Gerestaureerde hoogaars in vissersman uitvoering met spriettuig.
Gebouwd op de werf van Meerman in Arnemuiden
Bouwjaar 1878.
Eigenaar Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee

Assistent Motor

geschiedenis van de boot
De sleepboot Assistent is in opdracht van P. Smit jr. gebouwd bij H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn. In 1954 werd zij tewater gelaten onder de naam Krammer. Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de zeeboot assistentie, bleek zij mede door de schaalvergroting in de scheepvaart al snel te klein. Na haar carrière als havensleepboot heeft de boot nog geruime tijd dienst gedaan in de vaart met bakken op Zeeland. In 1965 werd de Krammer verkocht aan Rijkswaterstaat -later genoemd (DGSM) Directoraal Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken- en voer voor de Rijkshavendienst Rotterdam onder de naam RHD 4. De boot zou ook nog enige tijd gevaren hebben onder de naam RWS XII, gegevens hierover ontbreken. De sleepboot is in 1965 voor het gebruik als patrouillevaartuig voorzien van een groter stuurhuis en een brandblus installatie. In 1983 is de sleepboot aangekocht door
M. Laarman uit Leidschendam en herdoopt in "Assistent".
In het totaal zijn er 13 stuks van dit type sleepboot geweest, 11 stuks zijn er gebouwd bij
H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn, en 2 zijn er gebouwd bij scheepswerf Akerboom in Leiden. Er varen er nu nog twee rond in Nederland

Atina III Motor

Schip is gebouwd in Alphen aan de Rijn door de firma Boot in 1941 Na de tewaterlating in beslag genomen door Duitse Kriegsmarine en gedurende de oorlog op de Oostzee dienst gedaan. Schip is ingeschreven als varen monument no 24 en geheel orgineel met de eerste motor

Auguste Motor

Gebouwd 1934. Vroeger Maaskruiser, werf onbekend, waarschijnlijk omgeving Rotterdam. Auguste werd verbouwd naar open bakdekker.

Avontuur Zeil  
BNS Lobelia Motor

marineschip

BOLA Zeil

Deze Folkboat is in 1964, midden in de koude oorlog, in Rohstock, voormalig oost Duitsland, gebouwd voor een Engelse klant! Vandaar dat BOLA carveel gebouwd is en een “doghouse” heeft in tegenstelling tot de meeste schandinavische Folkboats. Verder is het een Zware Dame met dikkere planken en ongeveer 2x zoveel ribben dan een standaard Folkboat. Dit om de elementen van de Noordzee te weerstaan die over het algemeen wat ruwer zijn dan de Baltische wateren waar de Folkboat oorspronkelijk voor bedoelt was. BOLA is als FB 402 in 1964 geregistreerd bij de Britse Folkboat Assosiation, en na omzwervingen via de Thames en Medway in 2006 bij de huidige eigenaar terecht gekomen. Na een volledige revisie in St Osyth heeft Bola deelgenomen aan de St Katherines Mayor Cellibrations in Londen en verschillende East Coast Old Gaffers Association evenementen.Verder is ze verschillende malen bij Oostende voor Anker geweest en heeft deelgenomen aan een aantal Dutch Classic Yacht Regatta’s. Nu voor het eerst zover de rivier op in “vaste land Europa”. Als Volkswagen onder de scherpe jachten.

Bordermaid Motor

Houten Noordzeekotter, gebouwd in 1959, gebruikt voor de visserij tot de-commissie ong. 2000.

Brabo 48 Motor

Gebouwd in 2018-2019 op de werf Schlieker en zn in Sliedrecht.
Eerste elektrische meer boot van Brabo.
Wordt reeds ingezet voor het aanmeren van zeeschepen op rechteroever.

Brabo-3 Motor

Roeiersvlet gebouwd in op dracht van Brabo CVBA door scheepswerf Vennekens, naar plannen van scheepsarchitect Frits Mulder.

Brisinga Zeil

Breeon van Frans Maas uit 1964. Langkieler in staal met houten opbouw.

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

1 2 3 4 5 6

Exposanten

© 2021 - Water-rAnt