Naam schip | Aandrijving | Beschijving of historiek |
---|---|---|
't Breugeltje | Zeil | De Lemsteraak is een visserszeilvaartuig dat omstreeks 1825 ontstond aan de voormalige Zuiderzee in Noord-Nederland. Dit scheepstype werd vooral ingezet om de gevangen haring te vervoeren naar de lokale afslag, maar ook naar Antwerpen en de grotere schepen voeren zelfs naar Londen. |
Aagtje cornelia | Zeil | Vollenhovense Bol |
Aeolus | Zeil | Ontwerper: Westerdijk. |
Alcyon | Zeil | In 1928 werd op de werf van Meerman in Arnemuiden de ARM 42 gebouwd, een eikenhouten hoogaars van 13.85 m. Vermoedelijk is zij dan de laatste vissermanhoogaars die zonder motor wordt gebouwd. Het schip is dus nog maar gedeeltelijk afgebouwd als begin oktober 1928 de opdracht wordt gegeven voor afbouw als jacht. In november van dat jaar wordt Albert de Hemptinne de nieuwe eigenaar. Hij laat een 4 cilinder Ailsa-Craig benzine motor van 12 pk inbouwen en geeft het schip de naam "Goëland". Nadat in 1932 een nieuwe motor (Volvo penta) is ingebouwd, wordt de "Goëland" te koop aangeboden, zoals blijkt uit advertenties is 1932 en 1933. Vermoedelijk in 1934 koopt Henry Beyer het schip, dat dan zichtbare tekenen van verwaarlozing vertoont. Een grote beurt is nodig, de romp wordt helemaal kaal gehaald, en in 1935 wordt ze onder de naam Alcyon II ingeschreven in Lloyd's Register of Yachts Ook wordt ze ingeschreven bij de Royal Antwerp Yacht Club in de klasse OB, nummer 8. Ze heeft dan ook een eigen herkenningsvlag, een witte ijsvogel op een turkooizen veld. Alcyon na de laatste restauratie. Het laatste jaar van inschrijving was 1972. In de jaren 1937 en 1938 neemt de Alcyon II regelmatig deel aan de grote evenementen in Antwerpen, maar nooit met veel succes. Na het overlijden van Henry Beyer in 1944 wordt de Alcyon eigendom van zijn schoonzoon, Pierre Boumans. Er wordt vrijwel ieder weekeinde gevaren, waarbij mevrouw Boumans-Beyer meestal aan het roer staat. Tijdens de oorlog is de familie, die van Franse afkomst is, gevlucht naar Frankrijk, en heeft een relatie geprobeerd het schip ook in Frankrijk in veiligheid te brengen. Achterhaald door de vijandelijkheden is de Alcyon II ergens aan de Frans-Belgische grens blijven liggen. Toen het jacht werd teruggevonden was de gehele inventaris verdwenen, maar het schip was in essentie intact. Het is direct nadien teruggevaren naar Antwerpen. In de zestiger jaren was de Alcyon II thuis in Lillo, en had een vaste schipper, de bekende "Koning van Lillo" Staf de Lee. Deze is tot zijn tragisch overlijden in 1972 schipper op de Alcyon II geweest. Kort na deze gebeurtenis is het jacht verkocht aan de familie Dendekker uit 's Gravenwezel. In het begin van de negentiger jaren raakt het schip in de versukkeling en in 1997 wordt het inmiddels slechte schip aangekocht door de Stichting Behoud Hoogaars. Dankzij een subsidie van de Euregio kan in december 1999 worden aangevangen met een volledige restauratie. Op 16 juni 2001 wordt het schip gedoopt door mevr. Boumans - Beyer (88 jaar) en de heer W.T. van Gelder, commissaris van de Koningin in Zeeland. Sinds de tewaterlating wordt dit volledig gerestaureerde schip met veel succes ingezet door de stichting. |
Alfo | Motor | IJselaak gebouwd in 1928. Nog met klinknagels, wat een immens werk moet geweest zijn. |
Alphecca | Motor | Gebouwd in 1913 als stoomsleepboot bij Bodewes in Martenshoek (Groningen) tijdens de bouw verkocht aan een Duitse opdrachtgever. |
Always Ready | Motor | gebouwd voor de fam V/d Akker bij de Hoop in Leiden. Gezin met dochter en zoon. De naam van het schip is de doopnaam omdat vader en moeder het niet eens konden worden heeft de werf de naam gekozen. in eerste instantie voor vervoer lading later is er een hijs /bagger tuig op gekomen . het schip is overgegaan naar de zoon en dochter die tot de negentiger jaren hebben gewerkt met het schip. En verkocht aan de huidige eigenaren . Het schip is nog in originele staat |
AMANDE | Motor | Amande In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III. |
ARM 17 de Vrouwe Adriana | Motor | Gerestaureerde hoogaars in vissersman uitvoering met spriettuig. |
Assistent | Motor | geschiedenis van de boot |
Atina III | Motor | Schip is gebouwd in Alphen aan de Rijn door de firma Boot in 1941 Na de tewaterlating in beslag genomen door Duitse Kriegsmarine en gedurende de oorlog op de Oostzee dienst gedaan. Schip is ingeschreven als varen monument no 24 en geheel orgineel met de eerste motor |
Auguste | Motor | Gebouwd 1934. Vroeger Maaskruiser, werf onbekend, waarschijnlijk omgeving Rotterdam. Auguste werd verbouwd naar open bakdekker. |
Avontuur | Zeil | |
BNS Lobelia | Motor | marineschip |
BOLA | Zeil | Deze Folkboat is in 1964, midden in de koude oorlog, in Rohstock, voormalig oost Duitsland, gebouwd voor een Engelse klant! Vandaar dat BOLA carveel gebouwd is en een “doghouse” heeft in tegenstelling tot de meeste schandinavische Folkboats. Verder is het een Zware Dame met dikkere planken en ongeveer 2x zoveel ribben dan een standaard Folkboat. Dit om de elementen van de Noordzee te weerstaan die over het algemeen wat ruwer zijn dan de Baltische wateren waar de Folkboat oorspronkelijk voor bedoelt was. BOLA is als FB 402 in 1964 geregistreerd bij de Britse Folkboat Assosiation, en na omzwervingen via de Thames en Medway in 2006 bij de huidige eigenaar terecht gekomen. Na een volledige revisie in St Osyth heeft Bola deelgenomen aan de St Katherines Mayor Cellibrations in Londen en verschillende East Coast Old Gaffers Association evenementen.Verder is ze verschillende malen bij Oostende voor Anker geweest en heeft deelgenomen aan een aantal Dutch Classic Yacht Regatta’s. Nu voor het eerst zover de rivier op in “vaste land Europa”. Als Volkswagen onder de scherpe jachten. |
Bordermaid | Motor | Houten Noordzeekotter, gebouwd in 1959, gebruikt voor de visserij tot de-commissie ong. 2000. |
Brabo 48 | Motor | Gebouwd in 2018-2019 op de werf Schlieker en zn in Sliedrecht. |
Brabo-3 | Motor | Roeiersvlet gebouwd in op dracht van Brabo CVBA door scheepswerf Vennekens, naar plannen van scheepsarchitect Frits Mulder. |
Brisinga | Zeil | Breeon van Frans Maas uit 1964. Langkieler in staal met houten opbouw. |
Carlot | Motor | De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m. |
Naam organisatie | Beschrijving of doelstelling van de organisatie |
---|---|
Agentschap Onroerend Erfgoed | De Doelse Kogge |
Areyouwaterproof | Areyouwaterproof is een samenwerkingsproject tussen de maritieme onderwijsinstellingen, maritieme werkgevers en de Vlaamse overheid. Samen maken we promotie voor de maritieme opleidingen en de beroepen op het water. |
Atlasail | Dag Pit, wij bieden zeilreizen op traditionele zeilschepen. Voor Waterant dachten we een interactief standje te bouwen waar bezoekers kunnen troswerpen. https://www.facebook.com/pg/Atlasail.be/photos/?tab=album&album_id=1117396575134755 |
B Book | Boekbindster |
Biesot Confectiefabriek | Allerlei materiaal voor de zeiler: kielen/jacks, zeilbroeken, bootschoenen/zeillaarzen. |
CptnZeppos | CptnZeppos laat mensen als passagier reizen aan boord van vrachtschepen, vanaf 8 dagen, wereldwijd. Afgelopen zomer vertrok ik, gedreven door nieuwsgierigheid, geïnspireerd door het Red Star Line Museum vanuit Antwerpen naar New York, een overweldigende ervaring en de start van CptnZeppos. Mensen vertrekken als CptnZeppos passagier en keren terug als CptnZeppos Ambassadeur en plannen een tweede reis.i |
Defensie informatiecentrum Antwerpen | Recruteringsinformatie verstrekken voor mensen met interesse in een loopbaan bij Defensie |
Edward Voogel | Een met de hand gedraaid orgeltje,werk alleen ,nuttig geen alcohol,draai met open bak,ik ben mobiel,ruim 30 jaar ervaring,ben aanspreekbaar voor goede raad,meld me officieel aan op advies |
Gaffeltuig shantygroep | muzikaal erfgoed, het laten leven van de shanty's in samenwerking met Tolerant water erfgoed vereniging |
GalleryMaritime | GalleryMaritime heeft de laatste drie jaren tijdens WATER-ANT een presentatie gegeven van hedendaagse maritieme kunst van beeldende kunstenaars uit belgie en nederland. Wij staan als regel aan de kant van MAS met een stand. Ook dit jaar zouden wij het plezierig vinden aanwezig te zijn met maritieme beeldende kunst. Het tijdschrift Ruimschoots heeft regelmatig een artikel over onze presentaties en over de historische aansluiting welke wij maken met het maritieme van vroeger en nu. Kortom, wij horen er een beetje bij, toch? Dit jaar komen we met kunst en om het publiek erbij te betrekken komen we met een beeldhouwer die ter plekke demonstratie geeft in beeldhouwen van een maritiem kunstwerk. Graag met elektriciteit! |
Herita - Open Monumenten | Herita vzw is de organisatie die zich inzet voor het onroerend erfgoed in Vlaanderen. Met een netwerk van meer dan 250 monumenten vormen we de national trust van Vlaanderen. |
Koninklijk Marine Kadettenkorps Vzw | Het Koninklijk Marine Kadettenkorps (KMK) is een vereniging die zich tot doel stelt de maritieme geest te bevorderen, meer bepaald de jongeren tussen 9 en 21 jaar (Afdeling Brussel : vanaf 12 jaar) in die zin te vormen door hen nautische kennis bij te brengen. De vereniging wordt bijgestaan door Defensie. |
Koninklijke Vereniging Oudgedienden Zeemacht Antwerpen | Allen die bij de Zeemacht nu Marine gediend hebben zowel miliciens als beroeps bijeen brengen voor maritieme evenementen -bezoeken- BBQ- Mosselsoeper enz... |
Mercy Ships Belgium vzw | Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie, die zich inzet om kwalitatieve gezondheidszorg te bieden aan de allerarmsten, de laatste jaren voornamelijk in Afrika. Met 5 operatie zalen en 82 ziekenhuisbedden, is de Africa Mercy het grootste private ziekenhuisschip ter wereld : effectief, efficiënt, doelgericht en zichtbaar. Gratis medische zorg wordt aangeboden aan mensen die daartoe geen toegang hebben omdat die niet beschikbaar of betaalbaar is. We behandelen o.a. cataract, tumoren, gespleten lip en open gehemelte, orthopedische problemen aan armen en benen, brandcontracturen, vesico-vaginale fistels, Noma en tandheelkunde Mercy Ships richt zich ook op verbetering van de lokale gezondheidszorg. De Africa Mercy is een ideaal platform voor opleiding en training. De zogenaamde Medical Capacity-Building programma’s omvatten 3 belangrijke componenten: Gezondheidstraining, Renovaties en Apparatuur. Aan boord verblijven meer dan 450 vrijwilligers uit 62 verschillende landen, van dokters tot verplegend personeel, van keukenhulp tot kapitein, van elektricien tot kapper, … die zelf hun eigen reis- en verblijfskosten op het schip betalen. Mercy Ships heeft reeds 54 landen, bezocht, ca. meer dan 92.000 levensreddende operaties uitgevoerd, 46.950 medische professionals opgeleid en meer dan 2,675 miljoen levens veranderd. Daarnaast werden meer dan 1.100 ontwikkelings-projecten op het gebied van renovatie, landbouw en watervoorziening gerealiseerd. De missies van Mercy Ships duren ongeveer 10 maanden. De laatste jaren zijn landen als Madagaskar, Liberia, Sierra Leone, Togo, Congo Brazzaville, Benin en Kameroen bezocht. Van augustus 2018 tot met juni 2019 zijn we actief in Guinea Conakry. www.mercyships.be |
MPM private stichting | fondswerving voor verwerven, restauratie, onderhoud en promotie van Belgisch en Gewestelijk historisch Maritiem Patrimonium. |
MSC | De Marine Stewardship Council is een internationale non-profit organisatie. De visie van MSC is dat de oceanen weer krioelen van leven en dat vis-, schaal- en schelpdierbestanden voor deze en volgende generaties worden veiliggesteld. Het certificeringsprogramma van MSC erkent en beloont duurzame visserijen via het MSC-keurmerk en helpt de markt voor vis, schaal-, en schelpdieren te veranderen naar een meer duurzame basis. Er zaten eind 2018 rond de 400 visserijen wereldwijd in het MSC programma, wat bijna 15% van de mondiale vangst vertegenwoordigt. Meer informatie; www.msc.org De Bewuste Visweek is een jaarlijks terugkerende campagne op initiatief van Marine Stewardship Council (MSC) en het Aquaculture Stewardship Council (ASC). In Belgie loopt de campagne sinds 2015. In deze week informeren wij Belgische consumenten over duurzame wild gevangen vis, schaal- en schelpdieren met het ‘blauwe’ MSC-keurmerk en over verantwoorde kweekvis met het ‘groene’ ASC-keurmerk. . De campagne gebeurt in samenwerking met deelnemende bedrijven en andere partners. Het doel van de campagnes is om consumenten te inspireren om te kiezen voor MSC of ASC gecertificeerde vis en zo bij te dragen aan gezonde oceanen, meren en rivieren. Foodtruck |
Museumschip Tordino | Museumschip Tordino is een binnenvaartschip uit 1922 met aan boord een museum en documentatiecentrum over de binnenvaart. De doelstelling is het behouden van ons erfgoed voor een volgende generatie, dit aan de hand van een vast museum, thematentoonstellingen, digitalisatie en het aanleggen van een documentatiecentrum. |
Nautibel | Nautibel wil een stem zijn voor de watersporthandelaar We konden niet eerder inschrijven wegens bemanningsafspraken. Hopelijk heeft u nog een ruimte ter beschikking! Jozef Matthys neemt de lead. |
Ostrea schelpdiercultures | Oester en mossel proeverij, eigen cultuur zeeuws zeker gecetificeerd |
Rijn- en Binnenvaartmuseum van Antwerpen VZW | Het verwerven, onderhouden en ten toon stellen van alle mogelijke objecten, kaarten, foto's en scheepsmodellen met betrekking op de binnenvaart van weleer. |