Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
't Breugeltje Zeil

De Lemsteraak is een visserszeilvaartuig dat omstreeks 1825 ontstond aan de voormalige Zuiderzee in Noord-Nederland. Dit scheepstype werd vooral ingezet om de gevangen haring te vervoeren naar de lokale afslag, maar ook naar Antwerpen en de grotere schepen voeren zelfs naar Londen.
‘t Breugeltje werd door de eigenaar in 1997 gebouwd naar een origineel Gipon-ontwerp. Er werd gekozen voor een composiet bouwwijze die het schip onderhoudsvriendelijk maakt.
Door zijn hoge zeewaardigheid en excellente zeileigenschappen is het schip zeer geliefd in de recreatievaart.
De combinatie van het traditionele en het hedendaagse vormen een harmonieuze verbintenis die bijdraagt tot het in stand houden van het varend erfgoed.

Aagtje cornelia Zeil

Vollenhovense Bol

Aeolus Zeil

Ontwerper: Westerdijk.
Gebouwd in Eernewoude Friesland

Alfo Motor

IJselaak gebouwd in 1928. Nog met klinknagels, wat een immens werk moet geweest zijn.
Hij werd gebruikt als open sloep om groenten via de kleine kanaaltjes door de velden te trekken. Inderdaad te trekken. Een platbodem die maar weinig diepgang had.
Hij werd getrokken door vrouw en kind. De schipper moest aan boord blijven :-). Iemand moet de verantwoordelijkheid dragen voor her roer hé?
In 1970 werd hij omgebouwd tot woonbootje. Men ziet aan de montage hoe destijds de manuren weinig geld kostte. Een schrijnwerker, lasser, timmerman... werkte zij aan zij om hem te maken. Indien de schrijnwerker daar een bevestigingspunt nodig had, lastte de lasser het ter plekke aan het houten balkje. Vakmanschap is samen werken, was de leuze.
Tot op heden is hij nog steeds in de staat van 1970. Voorzien van een motor DAF 575, die bij het starten nog trots zijn rookje buiten blaast om de boot voort te stuwen aan een gezapige snelheid.

Alphecca Motor

Gebouwd in 1913 als stoomsleepboot bij Bodewes in Martenshoek (Groningen) tijdens de bouw verkocht aan een Duitse opdrachtgever.
Is in 1959 omgebouwd tot motorsleepboot in Hamburg. Toen voorzien van een Deutz RV6M545 van 500 PK. Die motor staat er nog steeds in.
Na een werkzaam leven van 92(!) jaar nu met pensioen en wordt zij vertroeteld door de stichting tot behoud van de motorsleepboot Alphecca. Zij is een erkend Varend Monument.

Always Ready Motor

gebouwd voor de fam V/d Akker bij de Hoop in Leiden. Gezin met dochter en zoon. De naam van het schip is de doopnaam omdat vader en moeder het niet eens konden worden heeft de werf de naam gekozen. in eerste instantie voor vervoer lading later is er een hijs /bagger tuig op gekomen . het schip is overgegaan naar de zoon en dochter die tot de negentiger jaren hebben gewerkt met het schip. En verkocht aan de huidige eigenaren . Het schip is nog in originele staat

AMANDE Motor

Amande

In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III.
Het schip vervoerde landbouwproducten in Friesland en tussen Friesland en Amsterdam. In de jaren '80 werd zij ingezet voor transport op de Franse kanalen.
In 1994 werd zij verkocht, na een lange staat van dienst, aan particulieren die haar ombouwden tot recreatief schip, mét behoud van het eigen karakter.
Amande kwam in 2006 in mijn bezit onder de naam Elisabeth en werd herdoopt tot Amande.
Twee jaar geleden werd de tot op de draad versleten motor, een LISTER JP4/40pk, met pijn in het hart vervangen door een moderne motor (Deutz/102pk).

ARM 17 de Vrouwe Adriana Motor

Gerestaureerde hoogaars in vissersman uitvoering met spriettuig.
Gebouwd op de werf van Meerman in Arnemuiden
Bouwjaar 1878.
Eigenaar Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee

Assistent Motor

geschiedenis van de boot
De sleepboot Assistent is in opdracht van P. Smit jr. gebouwd bij H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn. In 1954 werd zij tewater gelaten onder de naam Krammer. Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de zeeboot assistentie, bleek zij mede door de schaalvergroting in de scheepvaart al snel te klein. Na haar carrière als havensleepboot heeft de boot nog geruime tijd dienst gedaan in de vaart met bakken op Zeeland. In 1965 werd de Krammer verkocht aan Rijkswaterstaat -later genoemd (DGSM) Directoraal Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken- en voer voor de Rijkshavendienst Rotterdam onder de naam RHD 4. De boot zou ook nog enige tijd gevaren hebben onder de naam RWS XII, gegevens hierover ontbreken. De sleepboot is in 1965 voor het gebruik als patrouillevaartuig voorzien van een groter stuurhuis en een brandblus installatie. In 1983 is de sleepboot aangekocht door
M. Laarman uit Leidschendam en herdoopt in "Assistent".
In het totaal zijn er 13 stuks van dit type sleepboot geweest, 11 stuks zijn er gebouwd bij
H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn, en 2 zijn er gebouwd bij scheepswerf Akerboom in Leiden. Er varen er nu nog twee rond in Nederland

Atina III Motor

Schip is gebouwd in Alphen aan de Rijn door de firma Boot in 1941 Na de tewaterlating in beslag genomen door Duitse Kriegsmarine en gedurende de oorlog op de Oostzee dienst gedaan. Schip is ingeschreven als varen monument no 24 en geheel orgineel met de eerste motor

Auguste Motor

Gebouwd 1934. Vroeger Maaskruiser, werf onbekend, waarschijnlijk omgeving Rotterdam. Auguste werd verbouwd naar open bakdekker.

BNS Lobelia Motor

marineschip

Bordermaid Motor

Houten Noordzeekotter, gebouwd in 1959, gebruikt voor de visserij tot de-commissie ong. 2000.

Brabo-3 Motor

Roeiersvlet gebouwd in op dracht van Brabo CVBA door scheepswerf Vennekens, naar plannen van scheepsarchitect Frits Mulder.

Brisinga Zeil

Breeon van Frans Maas uit 1964. Langkieler in staal met houten opbouw.

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

Cirsium Palustre Zeil

Kooiman & de Vries

Cum Annexis CA Zeil

In 1980 bij Moen in Risør Noorwegen origineel one-off gebouwde houten Colin Archer N2422.

D'n Bruinen Zeil

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Die motor diende oorspronkelijk niet voor de voortstuwing maar eerder voor het ophalen van de netten.

Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen (HA51). In 1919 werd de hengst verkocht naar Yerseke (YE199).

De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Vanop de Oosterschelde werd er o.a. naar Brussel gevaren waar de mosselen verkocht werden. Later, tot in 1940, werd zelfs op het Franse Roubaix gevaren; dat waren tochten van maandag tot zaterdag. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Liever dat dan dat de terugtrekkende Duitsers het schip zouden aanslaan. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Wadden, Frankrijk en Ierland gemaakt werden. Een houten schip vraagt zeer veel onderhoud en dat kon de laatste eigenaar,gezien zijn gezegende leeftijd, niet meer opbrengen.

In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan.

De Bever Zeil

De Bever is een Lemsteraak l x b = 10,50 x 4,00 meter en heeft als thuishaven Ravenstein aan de Maas.
Het schip is ingeschreven in het stamboek met plaquettenummer 2131.
Deze aak is in 1998 gebouwd bij Blom in Hindlopen en heeft als extra een hydraulisch strijkbare mast.
Zwaarden, roer en rondhouten en de afbouw is verzorgd door Jachtwerf Brandsma uit Augustinusga en de zeilen zijn van De Vries uit Lemmer.

De opdrachtgever was Dolf Koch uit Giesbeek, Dolf was een lange man en wilde ruime stahoogte in zijn schip. Deze aak heeft daarom ook een verhoogde kajuit met bijbehorend verhoogd boeisel. De eerste naam van het schip was: “Raoul” genoemd naar de kleinzoon van Dolf, de zoon van de bekende voetballer Phillip Cocu.

In 2003 is het schip overgegaan naar de huidige eigenaar, de fam. van Dijk uit Ravenstein, vanaf toen werd de scheepsnaam: “De Bever”

Het schip heeft als vaargebied de Nederlandse en Belgische wateren maar heeft ook verdere reizen gemaakt o.a. naar Berlijn, Kopenhagen en Malmö.

1 2 3 4 5

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
Agentschap Onroerend Erfgoed

De Doelse Kogge

Areyouwaterproof

Areyouwaterproof is een samenwerkingsproject tussen de maritieme onderwijsinstellingen, maritieme werkgevers en de Vlaamse overheid. Samen maken we promotie voor de maritieme opleidingen en de beroepen op het water.

Atlasail

Dag Pit,

wij bieden zeilreizen op traditionele zeilschepen.

Voor Waterant dachten we een interactief standje te bouwen waar bezoekers kunnen troswerpen.
Zie afbeeldingen:

https://www.facebook.com/pg/Atlasail.be/photos/?tab=album&album_id=1117396575134755

B Book

Boekbindster

Defensie informatiecentrum Antwerpen

Recruteringsinformatie verstrekken voor mensen met interesse in een loopbaan bij Defensie

Edward Voogel

Een met de hand gedraaid orgeltje,werk alleen ,nuttig geen alcohol,draai met open bak,ik ben mobiel,ruim 30 jaar ervaring,ben aanspreekbaar voor goede raad,meld me officieel aan op advies
van de Hr Pit de Jonge.was al aanwezig in 2015 en 2017.(draag een schipperspet)

Gaffeltuig shantygroep

muzikaal erfgoed, het laten leven van de shanty's in samenwerking met Tolerant water erfgoed vereniging
Normaal zingen we op D'n Bruinen als hij aan de mosselsteiger ligt

GalleryMaritime

GalleryMaritime heeft de laatste drie jaren tijdens WATER-ANT een presentatie gegeven van hedendaagse maritieme kunst van beeldende kunstenaars uit belgie en nederland. Wij staan als regel aan de kant van MAS met een stand. Ook dit jaar zouden wij het plezierig vinden aanwezig te zijn met maritieme beeldende kunst. Het tijdschrift Ruimschoots heeft regelmatig een artikel over onze presentaties en over de historische aansluiting welke wij maken met het maritieme van vroeger en nu. Kortom, wij horen er een beetje bij, toch? Dit jaar komen we met kunst en om het publiek erbij te betrekken komen we met een beeldhouwer die ter plekke demonstratie geeft in beeldhouwen van een maritiem kunstwerk. Graag met elektriciteit!

Koninklijk Marine Kadettenkorps Vzw

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps (KMK) is een vereniging die zich tot doel stelt de maritieme geest te bevorderen, meer bepaald de jongeren tussen 9 en 21 jaar (Afdeling Brussel : vanaf 12 jaar) in die zin te vormen door hen nautische kennis bij te brengen. De vereniging wordt bijgestaan door Defensie.
Het sociale en pedagogische aspect staat op de eerste plaats bij de vorming. De jongeren worden ingewijd in het leven aan boord en leren samen te leven.
De vorming van de kadetten wordt op vrijwillige basis door burgers en militairen gegeven. Die leden komen meestal uit het maritieme milieu en kunnen zo hun kennis en ervaring doorgeven aan de jongeren.
Als maritieme jeugdbeweging zijn de activiteiten hoofdzakelijk nautisch: zeilen, roeien, duikinitiatie, varen met motor, s chiemanswerk, …
Wij organiseren ook landactiviteiten : droppings, deathrides, klimmen, oriëntatiemarsen, bivaks,… belangrijke activiteiten om de groepsgeest te bevorderen bij de kadetten.

Koninklijke Vereniging Oudgedienden Zeemacht Antwerpen

Allen die bij de Zeemacht nu Marine gediend hebben zowel miliciens als beroeps bijeen brengen voor maritieme evenementen -bezoeken- BBQ- Mosselsoeper enz...

Mercy Ships Belgium vzw

Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie, die zich inzet om kwalitatieve gezondheidszorg te bieden aan de allerarmsten, de laatste jaren voornamelijk in Afrika.

Met 5 operatie zalen en 82 ziekenhuisbedden, is de Africa Mercy het grootste private ziekenhuisschip ter wereld : effectief, efficiënt, doelgericht en zichtbaar.

Gratis medische zorg wordt aangeboden aan mensen die daartoe geen toegang hebben omdat die niet beschikbaar of betaalbaar is. We behandelen o.a. cataract, tumoren, gespleten lip en open gehemelte, orthopedische problemen aan armen en benen, brandcontracturen, vesico-vaginale fistels, Noma en tandheelkunde

Mercy Ships richt zich ook op verbetering van de lokale gezondheidszorg. De Africa Mercy is een ideaal platform voor opleiding en training. De zogenaamde Medical Capacity-Building programma’s omvatten 3 belangrijke componenten: Gezondheidstraining, Renovaties en Apparatuur.

Aan boord verblijven meer dan 450 vrijwilligers uit 62 verschillende landen, van dokters tot verplegend personeel, van keukenhulp tot kapitein, van elektricien tot kapper, … die zelf hun eigen reis- en verblijfskosten op het schip betalen.

Mercy Ships heeft reeds 54 landen, bezocht, ca. meer dan 92.000 levensreddende operaties uitgevoerd, 46.950 medische professionals opgeleid en meer dan 2,675 miljoen levens veranderd. Daarnaast werden meer dan 1.100 ontwikkelings-projecten op het gebied van renovatie, landbouw en watervoorziening gerealiseerd.

De missies van Mercy Ships duren ongeveer 10 maanden. De laatste jaren zijn landen als Madagaskar, Liberia, Sierra Leone, Togo, Congo Brazzaville, Benin en Kameroen bezocht. Van augustus 2018 tot met juni 2019 zijn we actief in Guinea Conakry.

www.mercyships.be
info@mercyships.be

MPM private stichting

fondswerving voor verwerven, restauratie, onderhoud en promotie van Belgisch en Gewestelijk historisch Maritiem Patrimonium.

Museumschip Tordino

Museumschip Tordino is een binnenvaartschip uit 1922 met aan boord een museum en documentatiecentrum over de binnenvaart.

De doelstelling is het behouden van ons erfgoed voor een volgende generatie, dit aan de hand van een vast museum, thematentoonstellingen, digitalisatie en het aanleggen van een documentatiecentrum.

Nautibel

Nautibel wil een stem zijn voor de watersporthandelaar

We konden niet eerder inschrijven wegens bemanningsafspraken. Hopelijk heeft u nog een ruimte ter beschikking! Jozef Matthys neemt de lead.

Ostrea schelpdiercultures

Oester en mossel proeverij, eigen cultuur zeeuws zeker gecetificeerd

Rivertours

Scaldisnet vzw en Boottochten Scheldeland zetten zich met watergebonden initiatieven en programma's in om de waterwegen en hun omgeving in het algemeen, en hun vele recreatieve troeven in het bijzonder, beter bekend én bemind te maken bij het brede publiek. Dit doen ze door het uitwerken van gegidste boottochten, fietstochten, geleide bezoeken, wandelingen en grote evenementen op en rond het water.

Rivertours ondersteunt hen bij de boekingen, de logistiek en de praktische organisatie van de boottochten. Het boekingskantoor Rivertours werd door Toerisme Oost-Vlaanderen erkend als toeristisch ambassadeur van het Waasland en het Scheldeland. Als toeristisch ondernemer is het vaak een eerste aanspreekpunt voor gasten met specifieke vragen over de regio. Als toeristisch infopunt verbindt Rivertours zich er dan ook toe om de regio te promoten en haar klanten te voorzien van de nodige toeristische informatie en relevante fiets- en wandellussen.

Scheepsmodelbouw Club SSMB

We zijn een ScheepSModelBouw club SSMB gevestigd in het Blosso domein Hazenwinkel Te Willebroek , Met als hobby "scheepsmodelbouw" wat dat ook inhoud dat we onze modelle graag zien varen

SMA scheepsmodelbouwclub Antwerpen

statische scheepsmodelbouw voor het maken van zowel historische- als hedendaagse modellen

STAB,

STAB of Sail Training association Belgium is een VZW die jongeren tussen 15 en 25 jaar rekruteert voor deelname aan Tall Ship Races . Deze wedstrijden met grote zeilboten varen jaarlijks, tijdens de grote vakantie, naar andere bestemmingen in Europa. Deelname van een week tot meer dan een maand is mogelijk. Het is een internationaal gezelschap waarmee je jouw water ervaring deelt en opbouwt om nadien als hecht team met vele boeiende herinneringen nadien aan wal te komen.

Viking Genootschap - ESONORM vzw

Studie en onderzoek naar de Vikingen, runen en noordse mythologie (in het bijzonder in de lage landen)
uitbeelden van het dagelijks leven van de Vikingen met uitoefening van hun ambachten
Wij hebben het plan om ene Vikingschip in de vaart te brengen in Vlaanderen.

1 2
© 2019 - Water-rAnt