Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Jonge Sinjoor Zeil

Ontwerp: H.Kerskens sr.
Bouwer: Julien Cabuy
Gebruik van moderne materialen, maar met respect voor de traditionele scheepsbouw en tuigage.

Zinneke Roei

Na de Franse Revolutie van 1789 vallen de revolutionnaire troepen verschillende landen binnen om ze te 'bevrijden van hun aristocratische tyrannie'. Einde 1796 stuurt het Franse Directoire een eskader van 44 zwaar bewapende oorlogsschepen naar Ierland om ook daar het land te bevrijden. Het was de bedoeling om in de baai van Bantry 10.000 man te ontschepen en ze samen te smelten met de Ierse rebellen om de engelse bezetter uit het eiland te verdrijven en van daaruit Engeland zelf te bezetten.
De militaire operatie is een catastrofe en van de 44 oorlogsschepen zullen er slechts 24 terugkeren naar Brest, met een hoge tol aan verloren levens. Het boek "The French are in the Bay" van John A. Murphy beschrijft de evenementen in detail.

De sloep van de franse admiraal Nielly, die het eskader leidde vanop het fregat 'La Résolue', werd achtergelaten op het strand van Bantry Bay op 28 december 1796. De boot wordt als oorlogsbuit in Bantry House opgeslagen en vergeten tot in 1944. In 1977 wordt de sloep gerestaureerd en overgebracht naar het Irish Maritime Museum.
Thans is de Bantry Bay sloep het oudste schip van de Franse Marine en is te bezichtigen in het Irish National Museum te Dublin (Collin's Barracks).

In 1982 lanceren de Amerikaan Lance Lee en de franse scheepsarchitect Bernard Cadoret een oproep om er replica's van te bouwen en tekenen ze de nodige plannen. Het franse gespecialiseerde magazine "Le Chasse-Marée" doet op haar beurt een oproep in 2000 onder de naam 'Le défi Jeunes', welke de bouw van Bantry Bay sloepen zal stimuleren. Er zijn er thans 78 ter wereld, waarvan 33 in Frankrijk. Zinneke is de 77e op de wereldranglijst.

In België bouwt de Gentse Sea Scouts eenheid 'De Wilde Eend' de 'Carolus Quinto' , Die België sedertdien vertegenwoordigt op de l'Atlantic Challenge. In 2014 werd de oorspronkelijke boot afgeschreven en werd een nieuwe Carolus Quinto tewater gelaten.

Eveneens in 2014 bouwt de vzw Maritiem Atelier "Zinneke", welke op 8 november 2014 te Brussel wordt tewatergelaten.

Wilhelmina Motor

Geschiedenis en wetenswaardigheden van het schip:
De boot is als stoomboot in 1916 gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 cilinder Berkel die later vervangen werd door een 6 cilinder G.M. 220pk.
In 2009 is er een 4 cilinder Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina”

Pelikaan Motor

Ex west duitse douaneboot

Gramper Motor

Ex parlevinker.
Rondspant gejoggeld spitsgatvlet.
Gebouwd in Dreumel (Nijmegen) en verschillende decennia een bekende verschijning op het Albertkanaal te Olen

Gwylan Zeil

Gwylan is de laatste 28-voet Falmouth Working Boat die door Martin Heard in 2007 gebouwd is. Het ontwerp is van Percy Dalton, het eerste exemplaar (Melorus) werd in 1965 in hout gebouwd, maar heel snel begin jaren ´70 heeft Terry Heard (de vader van Martin) de eerste rompen in polyester gebouwd voor de visserij, tussen 1971 en 2008 zijn 99 rompen gebouwd. FWB zijn traditionele oestervissers, ze doen nog steeds dienst rond de rivier Fal aan de zuidwestkust van Engeland. Gwylan is een Keltische meisjenaam, uit Wales in dit geval, en betekent Zeewmeeuw.

De Wulp Zeil

De lemsteraak De Wulp is in 1912 rechtstreeks als plezierjacht gebouwd in opdracht van een Belgische eigenaar, de heer W. Fastenakel te Antwerpen. Van 1914 - 1916 verkocht aan een andere Belgische eigenaar, mr. Ant. Franck, en varend onder de vlag van de RYCB te Antwerpen. Van 1931 - 1962 wederom Belgisch eigenaarschap, mr. W. van de Walle, notaris in Mechelen, varend vanuit Antwerpen en eveneens lid van de RYCB. Van 1970-1986 in Amerkaans eigendom, en varend in het Caribisch gebied en daarna in San Diego, Californië. Daar sterk verwaarloosd. Algehele restauratie in 1989-1990 door huidige eigenaar Joost Geise. Sindsdien varend vanuit Nederland.
De Wulp is de eerste van vier identieke lemsteraken van 15 meter, gebouwd op de beroemde werf Gebr. De Boer in Lemmer, Nederland. Deze vier gelden als de mooiste lemsteraken die begin 20e eeuw zijn gebouwd.
De Wulp is ingeschreven in het Nederlands Register Varende Monumenten, nr 0687.

Let op: het bouwjaar is 1912! Maar het in te vullen bouwjaar hieronder is niet ouder dan 1920! Kunt u dit bouwjaar 1912 correct in de lijsten opnemen?!?

La Licorne Zeil

La Licorne is een replica van het "Grote Schip van Versailles", dat J.B Colbert liet bouwen door het arsenaal van Le Havre in 1669 om Koning Lodewijk XIV te motiveren de Franse marine te onwikkelen. Het schip was op schaal 1/4e gebouwd van een toendertijds 'Eerste rangsschip" (+/- 15meter lang) en werd in november 1670 op de grote vijver van het paleis van Versailles tewater gelaten.
Maritiem Atelier, actief sinds 2012 in sociale inclusie projecten rond nautisme en boutenbouw, lanceerde begin 2017 het project er een replica van te bouwen. De effectieve bouw begon in maart 2018 en op 27 april jl werd het schip tewater gelaten te Anderlecht. Thans worden de masten en het tuigage verwezenlijkt op de Brussels Royal yacht Club. De maiden trip van het schip zal plaatsvinden in september, om deel te nemen aan WaterrAnt !

D'n Bruinen Zeil

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Die motor diende oorspronkelijk niet voor de voortstuwing maar eerder voor het ophalen van de netten.

Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen (HA51). In 1919 werd de hengst verkocht naar Yerseke (YE199).

De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Vanop de Oosterschelde werd er o.a. naar Brussel gevaren waar de mosselen verkocht werden. Later, tot in 1940, werd zelfs op het Franse Roubaix gevaren; dat waren tochten van maandag tot zaterdag. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Liever dat dan dat de terugtrekkende Duitsers het schip zouden aanslaan. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Wadden, Frankrijk en Ierland gemaakt werden. Een houten schip vraagt zeer veel onderhoud en dat kon de laatste eigenaar,gezien zijn gezegende leeftijd, niet meer opbrengen.

In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan.

Windlust Motor

Lemsteraak gebouwd bij jachtwet Blom in Hindeloopen

De Bever Zeil

De Bever is een Lemsteraak l x b = 10,50 x 4,00 meter en heeft als thuishaven Ravenstein aan de Maas.
Het schip is ingeschreven in het stamboek met plaquettenummer 2131.
Deze aak is in 1998 gebouwd bij Blom in Hindlopen en heeft als extra een hydraulisch strijkbare mast.
Zwaarden, roer en rondhouten en de afbouw is verzorgd door Jachtwerf Brandsma uit Augustinusga en de zeilen zijn van De Vries uit Lemmer.

De opdrachtgever was Dolf Koch uit Giesbeek, Dolf was een lange man en wilde ruime stahoogte in zijn schip. Deze aak heeft daarom ook een verhoogde kajuit met bijbehorend verhoogd boeisel. De eerste naam van het schip was: “Raoul” genoemd naar de kleinzoon van Dolf, de zoon van de bekende voetballer Phillip Cocu.

In 2003 is het schip overgegaan naar de huidige eigenaar, de fam. van Dijk uit Ravenstein, vanaf toen werd de scheepsnaam: “De Bever”

Het schip heeft als vaargebied de Nederlandse en Belgische wateren maar heeft ook verdere reizen gemaakt o.a. naar Berlijn, Kopenhagen en Malmö.

Sotra Zeil

Correspondentie met de conservator van het scheepvaartmuseum in Oslo leidde in 1985 tot de aanschaf van een set tekeningen van een Colin Archer. Dit ontwerp van loodsboot zonder motor is omgerekend naar een zeilschip met motor. Ook is het Colin Archer gaffeltuig aangepast aan een meer klassieke Nederlandse tuigage.

In de provincie Groningen vonden we (in Woudbloem of all places) een werfbaas die het casco naar onze specificaties in kon bouwen. Na de tewaterlating in augustus 1991 is de boot in Zwijndrecht afgebouwd en wordt er veel mee gevaren.

Satute Zeil

Roskilde 32 ft. Ontworpen door Aad de Lange als Nederlandse Spitsgatter.
Geen houten mast. We komen graag, maar kunnen begrijpen als we niet in de juiste categorie vallen en dus niet toegelaten worden.
Op de vorige Water-rant waren we erbij met een Joshua, twee master.

Jacqueline Denise Zeil

historiek in uw bezit idem vorige keer

Carlot Motor

De Carlot,is van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.
Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.
Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.
Gebouwd 1960 en in actieve dienst bij de KNRM tot 2001.

Kobbe Motor

Sleepboot, gebouwd in 1916 als stoomsleper.
Sinds 1945 gehermotoriseerd met een GM 6-71

Maryll Zeil

Maryll was built in 1937 by Crossfields of Arnside on the lines of the local fishing boats : Morecambe Bay Prawners. She is constructed of larch planking on oak frames. Almost all of the hull is original showing the quality of materials and workmanship in her build. We have owned her for 12 years and during that time she has been berthed in both England and the Netherlands. This will be her 3rd time at Waterrant.

Wilhelmina Motor

Bouwjaar 1916, motor Deutz SA4M428, vermogen 150pk.
De boot is als stoomboot gebouwd en begin jaren ’30 als motorsleepboot omgebouwd en heeft vanaf die tijd dienst gedaan op de grote rivieren, onder de naam “Edwil” bij Fa. Terwindt te Nijmegen. De eerste motor was een 1 x cilinder Berkel die later vervangen werd door een 1 x 6 cilinder G.M. 220pk. en in 2009 is er een Deutz 150pk ingebouwd.
Vanaf de jaren ’50 heeft de “Edwil” werkzaamheden verricht in de grintgaten bij Maasbracht. Kapitein S. de Jong heeft vanaf 1947 tot 1987 gevaren op de boot, waarbij hij de eerste 14 jaar samen met zijn vrouw er op woonde.
Tot 1996 is de sleepboot in bedrijf geweest bij dezelfde Firma, daarna is de boot verkocht aan een particulier.
De boot heet vanaf 2004 “Wilhelmina” en heeft de status van varend monument.

Jozef De Waey Motor

Ex-RNLI redingsboot type Watson 46,9 gebouwd 1957 Samuel White te Cowes.
Buiten een toilet en boegschroef in voor kabine volledig origineel

Talisman Motor

Gebouwd in 1929 in Stadskanaal bij werf O. Smit. Oorspronkelijk sleepschip, in 1938 gemotoriseerd. Heeft veel in Groningen en Noord-Duitsland gevaren en later op de Rijn.
In 1970 uit de operationele vaart genomen en in 2004 door huidige eigenaren gekocht en omgebouwd tot woonschip, met behoud van het historische uiterlijk.

1 2 3 4 5

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
This form does not have any entries yet.
1 2
© 2019 - Water-rAnt