Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Hedwig Maria Zeil

De Hedwig Maria is in 2000 in Livorno gebouwd naar de originele Engelse bouwtekeningen. Daarna in Denemarken op de werf van Ebbe Anderson voorzien van zijn gaffeltuig, mast en ander rondhout. In 2004 op de werf van Ernst Schneider te Gröbersy (Duitsland) afgebouwd. De boot is volledig in teak en mahonie gebouwd op de traditionele wijze. In het interieur zijn duidelijk de Italiaanse invloeden te zien . De buitenzijde heeft vooral de stoere Engelse working boat uitstraling. De Falmouth working boats zijn vanaf het begin van de vorige eeuw gebruikt als oestervissers aan de zuidkust van Engeland. Tot op heden gebeurt dat op de traditionele wijze onder zeil. Oorspronkelijk waren het "open" schepen. In de zomer als er niet op oesters word gevist worden de schepen voorzien van een groot tuig en worden er zeilwedstrijden mee gevaren.

Assistent Motor

geschiedenis van de boot
De sleepboot Assistent is in opdracht van P. Smit jr. gebouwd bij H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn. In 1954 werd zij tewater gelaten onder de naam Krammer. Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de zeeboot assistentie, bleek zij mede door de schaalvergroting in de scheepvaart al snel te klein. Na haar carrière als havensleepboot heeft de boot nog geruime tijd dienst gedaan in de vaart met bakken op Zeeland. In 1965 werd de Krammer verkocht aan Rijkswaterstaat -later genoemd (DGSM) Directoraal Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken- en voer voor de Rijkshavendienst Rotterdam onder de naam RHD 4. De boot zou ook nog enige tijd gevaren hebben onder de naam RWS XII, gegevens hierover ontbreken. De sleepboot is in 1965 voor het gebruik als patrouillevaartuig voorzien van een groter stuurhuis en een brandblus installatie. In 1983 is de sleepboot aangekocht door
M. Laarman uit Leidschendam en herdoopt in "Assistent".
In het totaal zijn er 13 stuks van dit type sleepboot geweest, 11 stuks zijn er gebouwd bij
H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn, en 2 zijn er gebouwd bij scheepswerf Akerboom in Leiden. Er varen er nu nog twee rond in Nederland

Vrouwe Geertruida E Roei

In 2004 is de stalen bol Vrouwe Geertruida E te water gelaten. Ze is in eigen beheer gebouwd door de heer Jan Moorhoff uit Hank, die voor de bouw de lijnentekening gebruikte van de door Huisman in 1940 gebouwde de 'Goetzee', zoals ze in de Waterkampioen in 1950 is gepubliceerd.

Vijf Gebroeders Zeil

Skutje 1903
Ontwerp en bouw: Gerrit & Jan Barkmeijer, Sneek

Tilikum Zeil

Zeeschouw 1979
Huitema Emmaly, Loosduinen

Swaen Zeil

Het casco van de Zeeschouw is gebouwd door de heer H. Dijkstra in Workum voor eigen gebruik. Hij werd door geldgebrek gedwongen om het te verkopen. De vader van de heer W. Schut, was de (eerste) eigenaar, die het schip heeft aflaten bouwen door Sytse Westerdijk in Anjum (volgens in 1975 verkregen, niet meer te verifiëren informatie). Sytse Westerdijk (zoon B. Westerdijk) is op gegeven moment uit Eernewoude vertrokken en startte eerst een werf in Workum onder de naam 'De Slinke'. Vervolgens heeft is hij de werf met de naam 'Boatsgat' in Anjum gestart.
De zeeschouw heeft altijd in de haven van Middelharnis gelegen met de naam 'Bianca' en heeft zijn vaargebied op het Haringvliet gehad. R.P. Boerma uit Ooltgensplaat heeft haar in 2008 in vervallen staat van de heer W. Schut gekocht en haar de naam 'Swaen' gegeven.

Suez Zeil

De Suez is in Nederland geregistreerd als "Varend Monument". Het schip is oorspronkelijk gebouwd als roefschip met een lengte van 15.90 meter, door Barkmeijer in Sneek, maar afgebouwd en opgeleverd door Minne Molles van der Werf en uiteindelijk in 1906 te water gelaten onder de naam ‘De Volharding’. Het was een zogenaamd “vol schipke “ en werd turf mee gevaren. Tot 1960 heeft het schip met vracht gevaren en is daarna omgebouwd tot tjalkjacht en 166 cm ingekort.

In 1967 heeft de toenmalige eigenaar het schip de naam ‘Suez’ gegeven. Dat heeft alles te maken met de afsluiting van het Suez kanaal gedurende de korte oorlog in die jaren tussen Israël en Egypte. Het verhaal gaat dat de eigenaar een financiële meevaller verwierf die ontstond toen een olietanker niet door de oorlog vast kwam te zitten in het genoemde kanaal, maar door om te varen via de Kaap een behoorlijke winst wist te behalen, hetgeen de mogelijkheid bood een boot te kopen: de 'Suez'.

Speelman Zeil

Zeeschouw Type Tadorna uit 1989

Schor'aes Zeil

De Lemmerhengst 'De Wilde Hengst' is in 1974 gebouwd door R.Verras in Walsoorden. De zwaarden, roer en binnenbetimmering is uitgevoerd door Scheepswerf Duijvendijk in Tholen. Het schip is getuigd door de Fa. vd Sneppe in Terneuzen. De vader van de huidige eigenares kocht het schip in 1984 en gaf het de naam 'Schor'aes'.

Romkje Zeil

Zeeschouw 1978
Ontwerp: Huitema
Werf: I.P.T. Enschede

Neelke Zeil

Zeeschouw

Malle Babbe Zeil

In de jaren-80 van vorige eeuw zijn een aantal Lemsteraken met een lengte van rond de 12 meter ontworpen door jachtarchitect H. Lunstroo. de 'Malle Babbe' is daar één van. De schepen zijn op verschillende plaatsen gebouwd. De 'Malle Babbe', te water gelaten onder de naam 'Vrouwe Eleonore' in 1977, is gebouwd door Verwelius in Huizen. De heer de Gooijer van Kok - Verwelius in Huizen heeft het schip ingetimmerd. Scheepstimmerbedrijf Molle in Lith heeft de Lemsteraak in 2015 gerenoveerd.

Makmoer Zeil

Grundel van 1976
Ontwerp en bouw: Kooiman & De Vries

't Breugeltje Zeil

De Lemsteraak is een visserszeilvaartuig dat omstreeks 1825 ontstond aan de voormalige Zuiderzee in Noord-Nederland. Dit scheepstype werd vooral ingezet om de gevangen haring te vervoeren naar de lokale afslag, maar ook naar Antwerpen en de grotere schepen voeren zelfs naar Londen.
‘t Breugeltje werd door de eigenaar in 1997 gebouwd naar een origineel Gipon-ontwerp. Er werd gekozen voor een composiet bouwwijze die het schip onderhoudsvriendelijk maakt.
Door zijn hoge zeewaardigheid en excellente zeileigenschappen is het schip zeer geliefd in de recreatievaart.
De combinatie van het traditionele en het hedendaagse vormen een harmonieuze verbintenis die bijdraagt tot het in stand houden van het varend erfgoed.

RINANBE Motor

Wooden motor yacht, built in 1959 by Curtis & Pape in Looe, Cornwall, England.
Pitchpine on oak frames, mahogony wheelhouse. Mizzen mast with staysail.
2xBMC commodore engines.

Gejaagd door de Wind Zeil

Ontwerp & werf: Verras

Lepelaar Zeil

Werf De Ruiter

den Oeschaert Zeil

Werf: Van Gorsse, Steendorp
Hoogaars den Oeschaert is Beschermd Varend Erfgoed

De Wuyten Zeil  
De Bruine Os Zeil

Werf De Plaete in Ooltgensplaat

1 2 3 4 5 6

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
This form does not have any entries yet.
1 2
© 2019 - Water-rAnt