Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Vrouwe Geertruida E Roei

In 2004 is de stalen bol Vrouwe Geertruida E te water gelaten. Ze is in eigen beheer gebouwd door de heer Jan Moorhoff uit Hank, die voor de bouw de lijnentekening gebruikte van de door Huisman in 1940 gebouwde de 'Goetzee', zoals ze in de Waterkampioen in 1950 is gepubliceerd.

Vijf Gebroeders Zeil

Skutje 1903
Ontwerp en bouw: Gerrit & Jan Barkmeijer, Sneek

Tilikum Zeil

Zeeschouw 1979
Huitema Emmaly, Loosduinen

Swaen Zeil

Het casco van de Zeeschouw is gebouwd door de heer H. Dijkstra in Workum voor eigen gebruik. Hij werd door geldgebrek gedwongen om het te verkopen. De vader van de heer W. Schut, was de (eerste) eigenaar, die het schip heeft aflaten bouwen door Sytse Westerdijk in Anjum (volgens in 1975 verkregen, niet meer te verifiëren informatie). Sytse Westerdijk (zoon B. Westerdijk) is op gegeven moment uit Eernewoude vertrokken en startte eerst een werf in Workum onder de naam 'De Slinke'. Vervolgens heeft is hij de werf met de naam 'Boatsgat' in Anjum gestart.
De zeeschouw heeft altijd in de haven van Middelharnis gelegen met de naam 'Bianca' en heeft zijn vaargebied op het Haringvliet gehad. R.P. Boerma uit Ooltgensplaat heeft haar in 2008 in vervallen staat van de heer W. Schut gekocht en haar de naam 'Swaen' gegeven.

Suez Zeil

De Suez is in Nederland geregistreerd als "Varend Monument". Het schip is oorspronkelijk gebouwd als roefschip met een lengte van 15.90 meter, door Barkmeijer in Sneek, maar afgebouwd en opgeleverd door Minne Molles van der Werf en uiteindelijk in 1906 te water gelaten onder de naam ‘De Volharding’. Het was een zogenaamd “vol schipke “ en werd turf mee gevaren. Tot 1960 heeft het schip met vracht gevaren en is daarna omgebouwd tot tjalkjacht en 166 cm ingekort.

In 1967 heeft de toenmalige eigenaar het schip de naam ‘Suez’ gegeven. Dat heeft alles te maken met de afsluiting van het Suez kanaal gedurende de korte oorlog in die jaren tussen Israël en Egypte. Het verhaal gaat dat de eigenaar een financiële meevaller verwierf die ontstond toen een olietanker niet door de oorlog vast kwam te zitten in het genoemde kanaal, maar door om te varen via de Kaap een behoorlijke winst wist te behalen, hetgeen de mogelijkheid bood een boot te kopen: de 'Suez'.

Speelman Zeil

Zeeschouw Type Tadorna uit 1989

Schor'aes Zeil

De Lemmerhengst 'De Wilde Hengst' is in 1974 gebouwd door R.Verras in Walsoorden. De zwaarden, roer en binnenbetimmering is uitgevoerd door Scheepswerf Duijvendijk in Tholen. Het schip is getuigd door de Fa. vd Sneppe in Terneuzen. De vader van de huidige eigenares kocht het schip in 1984 en gaf het de naam 'Schor'aes'.

Romkje Zeil

Zeeschouw 1978
Ontwerp: Huitema
Werf: I.P.T. Enschede

Neelke Zeil

Zeeschouw

Malle Babbe Zeil

In de jaren-80 van vorige eeuw zijn een aantal Lemsteraken met een lengte van rond de 12 meter ontworpen door jachtarchitect H. Lunstroo. de 'Malle Babbe' is daar één van. De schepen zijn op verschillende plaatsen gebouwd. De 'Malle Babbe', te water gelaten onder de naam 'Vrouwe Eleonore' in 1977, is gebouwd door Verwelius in Huizen. De heer de Gooijer van Kok - Verwelius in Huizen heeft het schip ingetimmerd. Scheepstimmerbedrijf Molle in Lith heeft de Lemsteraak in 2015 gerenoveerd.

Makmoer Zeil

Grundel van 1976
Ontwerp en bouw: Kooiman & De Vries

't Breugeltje Zeil

De Lemsteraak is een visserszeilvaartuig dat omstreeks 1825 ontstond aan de voormalige Zuiderzee in Noord-Nederland. Dit scheepstype werd vooral ingezet om de gevangen haring te vervoeren naar de lokale afslag, maar ook naar Antwerpen en de grotere schepen voeren zelfs naar Londen.
‘t Breugeltje werd door de eigenaar in 1997 gebouwd naar een origineel Gipon-ontwerp. Er werd gekozen voor een composiet bouwwijze die het schip onderhoudsvriendelijk maakt.
Door zijn hoge zeewaardigheid en excellente zeileigenschappen is het schip zeer geliefd in de recreatievaart.
De combinatie van het traditionele en het hedendaagse vormen een harmonieuze verbintenis die bijdraagt tot het in stand houden van het varend erfgoed.

RINANBE Motor

Wooden motor yacht, built in 1959 by Curtis & Pape in Looe, Cornwall, England.
Pitchpine on oak frames, mahogony wheelhouse. Mizzen mast with staysail.
2xBMC commodore engines.

Gejaagd door de Wind Zeil

Ontwerp & werf: Verras

Lepelaar Zeil

Werf De Ruiter

den Oeschaert Zeil

Werf: Van Gorsse, Steendorp
Hoogaars den Oeschaert is Beschermd Varend Erfgoed

De Wuyten Zeil  
De Bruine Os Zeil

Werf De Plaete in Ooltgensplaat

Cirsium Palustre Zeil

Kooiman & de Vries

Aeolus Zeil

Ontwerper: Westerdijk.
Gebouwd in Eernewoude Friesland

1 2 3 4 5

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
This form does not have any entries yet.
1 2
© 2019 - Water-rAnt