Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Aagtje cornelia Zeil

Vollenhovense Bol

Alphecca Motor

Gebouwd in 1913 als stoomsleepboot bij Bodewes in Martenshoek (Groningen) tijdens de bouw verkocht aan een Duitse opdrachtgever.
Is in 1959 omgebouwd tot motorsleepboot in Hamburg. Toen voorzien van een Deutz RV6M545 van 500 PK. Die motor staat er nog steeds in.
Na een werkzaam leven van 92(!) jaar nu met pensioen en wordt zij vertroeteld door de stichting tot behoud van de motorsleepboot Alphecca. Zij is een erkend Varend Monument.

NELE Zeil

Replica van een "Oostendse Tweemastsloep" (Dundee), gebouwd in Oostende in een opleidingsproject voor langdurige werklozen, mensen met drugproblemen, gevangenen en ex-gevangenen.
Tewaterlating : mei 2005

Rescue Motor

Reddingsboot ( RIB) gevraagd door organisatie WaterRand

Geertrui Zeil

Zeeuwse hoogaars .Visserij nummer VLI 3
Gebouwd in Paal bij Verras in 1932,voor schipper Lein de Nooyer uit Vlissingen. de garnalenvisserij.
Thans eigendom van de Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee.

Cum Annexis CA Zeil

In 1980 bij Moen in Risør Noorwegen origineel one-off gebouwde houten Colin Archer N2422.

AMANDE Motor

Amande

In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III.
Het schip vervoerde landbouwproducten in Friesland en tussen Friesland en Amsterdam. In de jaren '80 werd zij ingezet voor transport op de Franse kanalen.
In 1994 werd zij verkocht, na een lange staat van dienst, aan particulieren die haar ombouwden tot recreatief schip, mét behoud van het eigen karakter.
Amande kwam in 2006 in mijn bezit onder de naam Elisabeth en werd herdoopt tot Amande.
Twee jaar geleden werd de tot op de draad versleten motor, een LISTER JP4/40pk, met pijn in het hart vervangen door een moderne motor (Deutz/102pk).

Viking Motor

Volgens kenners in Drachten,is vrachtscheepje geweest dat omgebouwd is

RECIPE Zeil

OGA lid: NED0138.
'RECIPE' is een Norfolk Smuggler 25, Engelse gaffelkotter van 30ft over alles. Ontworpen door Andrew Wolstenholme en gebouwd door Charly Ward in 1994 op de Morston boatyard in Norfolk aan de oostkust van Engeland.
De boot van klassiek ontwerp is zowel geschikt om droog te vallen en in ondiep water te varen als op de Noordzee te varen.

Lona III Zeil

Lona III is ontworpen in 1906 door J. Pain Clark, een van de vooraanstaande amateur jachtontwerpers van het begin van vorige eeuw. Clark ontwierp zich 15 zeiljachten en Lona III werd een van zijn favorieten.
Ze is gebouwd in 1907 in Burnham-on-Crouch, het hart van de Engelse zeilsport aan de Oostkust, door William King & Sons.
Lona’s romp is 10,82 m lang aan dek, en 12,75 m met de boegspriet. Ze is 2,37m breed en steekt 1,60 m diep. Haar waterverplaatsing is 6,8 ton waarvan 2,8 ton loodballast.
De structuur en de 140 met brons geklonken ribben zijn eik, en de huid is pitch pine onder de waterlijn en teak erboven. Het dek is Iroko en de nieuwe roef en cockpit zijn gebouwd in afromosia. De rondhouten zijn in oregon pine.
We hebben Lona III in zes jaar grondig gerestaureerd en haar opnieuw te water gelaten in de lente van 2016.

Zr.Ms. Urania Zeil

Zr.Ms. Urania is het opleidingszeilschip van de Nederlandse Koninklijke Marine. Sinds 1830 wordt de adelbrosten opgeleid aan boord van een zeilschip met de naam Urania. Het huidige schip is in dienst gesteld in 2004.

Bordermaid Motor

Houten Noordzeekotter, gebouwd in 1959, gebruikt voor de visserij tot de-commissie ong. 2000.

Reinier Nooms Motor

Naar alle waarschijnlijkheid werd de kofferdeksalonkruiser met een lengte van 10,5 m x 3.10 m en een diepgang van 0.95 m in opdracht van de Rotterdamse scheepswerf ‘De Schelde’ gebouwd. De Reinier Nooms ging in 1934 als directievaartuig onder de naam “ANJA” te water in Schiedam. Het werd er gebouwd op de scheepswerf ‘Huis te Rivier’ van Timmer & Zoon.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd de Anja door de bezetter gevorderd om patrouille te varen in de Rotterdamse haven. Meer is er uit deze woelige periode niet van gekend.
Wat er in de eerste jaren na de bevrijding mee gebeurde zijn we ook niet te weten gekomen.
Begin de jaren 50 werd ze gekocht door een zekere heer J. De Kool die haar de naam “DE WATERLELIE” gaf.
In 1966 kocht dhr. Aarsen de Waterlelie en gaf haar de naam “ AYAM”. Waar de Reinier voorheen een open stuurhut had waarbij de zijkant met zeildoek kon afgesloten worden, heeft deze heer er in 1967 een gesloten van laten maken met schuifdeuren. Ook was hij het die de originele motor liet vervangen. De 4 cilinder Penta Hesselman ruwoliemotor die op benzine of kerosine moest gestart worden, waarna werd overgeschakeld op zware brandstof, gaf blijkbaar nogal wat problemen en waarschijnlijk een ferme rookpluim. Hij liet die vervangen op scheepswerf De Rietpol door een nieuwe Standard Leyland-OE 138 met 48 pk.
Die motor ligt er nog steeds in.
In 1970 verkoopt Dhr. Aarsen zijn AYAM aan dhr. De Korte die er de “SHANON” van maakt.
In 1977 koopt dhr. De Back hem om hem te herdopen in “OLD TIMER”.
Dhr. Van Doornen koopt de Old Timer in 1984 en verandert de naam in “REINIER NOOMS”.
Wij worden vervolgens 30 jaar later in 2014 zelf eigenaar en behouden de naam ‘Reinier Nooms’. (Reinier Nooms (alias R.Zeeman) geboren rond 1625 in Amsterdam. Na een ruig leven als zeeman begon hij – waarschijnlijk op latere leeftijd – met schilderen, etsen en graveren. Hij was een begenadigd kunstenaar die vooral nautische taferelen en veldslagen vereeuwigde.

BNS Lobelia Motor

marineschip

Hannus Motor

Tjalk van 1890, gebouwd in Groningen met vaste ligplaats in het Bonapartedok, Antwerpen en nu verhuurd als slaapschip

Maryll Zeil

Maryll was built in 1937 by Crossfields of Arnside in the North West of England. We do not know for whom she was built or her original purpose but she was built as an open boat with no cabin on the same lines as the local fishing boats - Morecambe Bay Prawners or hobbies as they are called. She was laid up during the 1939-45 war and after this was sold to a charter company on the south coast of England. Subsequently she passed through a number of private owners before being purchased by the current owners in 2006. She has been berthed in Bergen op Zoom since 2013 and takes part in Old Gaffers events in Netherlands and Belgium.

Zuidvliet Motor

Voormalige PSD veerboot in zeeuwse wateren
Gebouwd in 1913 op de werf van Boot in Alphen a/d Rijn
Voer op traject Veere- Kamperland en werd later ook ingezet bij de Delta Werken in Zeeland.Geheel in originele staat terug gerestaureerd door de Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee.

Vrijheid Motor

Luxe motor 1901

ARM 17 de Vrouwe Adriana Motor

Gerestaureerde hoogaars in vissersman uitvoering met spriettuig.
Gebouwd op de werf van Meerman in Arnemuiden
Bouwjaar 1878.
Eigenaar Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee

M4 Motor

Ex BRABO 5 van antwerp Dock pilots.
Werf Vennekens Boom

1 2 3 4 5 6

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
This form does not have any entries yet.
1 2
© 2019 - Water-rAnt