Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
NELE Zeil

Replica van een "Oostendse Tweemastsloep" (Dundee), gebouwd in Oostende in een opleidingsproject voor langdurige werklozen, mensen met drugproblemen, gevangenen en ex-gevangenen.
Tewaterlating : mei 2005

Rescue Motor

Reddingsboot ( RIB) gevraagd door organisatie WaterRand

Geertrui Zeil

Zeeuwse hoogaars .Visserij nummer VLI 3
Gebouwd in Paal bij Verras in 1932,voor schipper Lein de Nooyer uit Vlissingen. de garnalenvisserij.
Thans eigendom van de Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee.

Cum Annexis CA Zeil

In 1980 bij Moen in Risør Noorwegen origineel one-off gebouwde houten Colin Archer N2422.

AMANDE Motor

Amande

In 1899 werd, volgens de terug gevonden documenten, Amande als pakschuit gebouwd in Friesland.. In 1909 werd het schip gemeten en geboekstaafd te Amsterdam, nadat de (eerste) motor werd ingebouwd; eerder was het een trekschuit. Zij droeg toen de naam Zaanlander III.
Het schip vervoerde landbouwproducten in Friesland en tussen Friesland en Amsterdam. In de jaren '80 werd zij ingezet voor transport op de Franse kanalen.
In 1994 werd zij verkocht, na een lange staat van dienst, aan particulieren die haar ombouwden tot recreatief schip, mét behoud van het eigen karakter.
Amande kwam in 2006 in mijn bezit onder de naam Elisabeth en werd herdoopt tot Amande.
Twee jaar geleden werd de tot op de draad versleten motor, een LISTER JP4/40pk, met pijn in het hart vervangen door een moderne motor (Deutz/102pk).

Viking Motor

Volgens kenners in Drachten,is vrachtscheepje geweest dat omgebouwd is

RECIPE Zeil

OGA lid: NED0138.
'RECIPE' is een Norfolk Smuggler 25, Engelse gaffelkotter van 30ft over alles. Ontworpen door Andrew Wolstenholme en gebouwd door Charly Ward in 1994 op de Morston boatyard in Norfolk aan de oostkust van Engeland.
De boot van klassiek ontwerp is zowel geschikt om droog te vallen en in ondiep water te varen als op de Noordzee te varen.

Lona III Zeil

Lona III is ontworpen in 1906 door J. Pain Clark, een van de vooraanstaande amateur jachtontwerpers van het begin van vorige eeuw. Clark ontwierp zich 15 zeiljachten en Lona III werd een van zijn favorieten.
Ze is gebouwd in 1907 in Burnham-on-Crouch, het hart van de Engelse zeilsport aan de Oostkust, door William King & Sons.
Lona’s romp is 10,82 m lang aan dek, en 12,75 m met de boegspriet. Ze is 2,37m breed en steekt 1,60 m diep. Haar waterverplaatsing is 6,8 ton waarvan 2,8 ton loodballast.
De structuur en de 140 met brons geklonken ribben zijn eik, en de huid is pitch pine onder de waterlijn en teak erboven. Het dek is Iroko en de nieuwe roef en cockpit zijn gebouwd in afromosia. De rondhouten zijn in oregon pine.
We hebben Lona III in zes jaar grondig gerestaureerd en haar opnieuw te water gelaten in de lente van 2016.

Zr.Ms. Urania Zeil

Zr.Ms. Urania is het opleidingszeilschip van de Nederlandse Koninklijke Marine. Sinds 1830 wordt de adelbrosten opgeleid aan boord van een zeilschip met de naam Urania. Het huidige schip is in dienst gesteld in 2004.

Bordermaid Motor

Houten Noordzeekotter, gebouwd in 1959, gebruikt voor de visserij tot de-commissie ong. 2000.

Reinier Nooms Motor

Naar alle waarschijnlijkheid werd de kofferdeksalonkruiser met een lengte van 10,5 m x 3.10 m en een diepgang van 0.95 m in opdracht van de Rotterdamse scheepswerf ‘De Schelde’ gebouwd. De Reinier Nooms ging in 1934 als directievaartuig onder de naam “ANJA” te water in Schiedam. Het werd er gebouwd op de scheepswerf ‘Huis te Rivier’ van Timmer & Zoon.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd de Anja door de bezetter gevorderd om patrouille te varen in de Rotterdamse haven. Meer is er uit deze woelige periode niet van gekend.
Wat er in de eerste jaren na de bevrijding mee gebeurde zijn we ook niet te weten gekomen.
Begin de jaren 50 werd ze gekocht door een zekere heer J. De Kool die haar de naam “DE WATERLELIE” gaf.
In 1966 kocht dhr. Aarsen de Waterlelie en gaf haar de naam “ AYAM”. Waar de Reinier voorheen een open stuurhut had waarbij de zijkant met zeildoek kon afgesloten worden, heeft deze heer er in 1967 een gesloten van laten maken met schuifdeuren. Ook was hij het die de originele motor liet vervangen. De 4 cilinder Penta Hesselman ruwoliemotor die op benzine of kerosine moest gestart worden, waarna werd overgeschakeld op zware brandstof, gaf blijkbaar nogal wat problemen en waarschijnlijk een ferme rookpluim. Hij liet die vervangen op scheepswerf De Rietpol door een nieuwe Standard Leyland-OE 138 met 48 pk.
Die motor ligt er nog steeds in.
In 1970 verkoopt Dhr. Aarsen zijn AYAM aan dhr. De Korte die er de “SHANON” van maakt.
In 1977 koopt dhr. De Back hem om hem te herdopen in “OLD TIMER”.
Dhr. Van Doornen koopt de Old Timer in 1984 en verandert de naam in “REINIER NOOMS”.
Wij worden vervolgens 30 jaar later in 2014 zelf eigenaar en behouden de naam ‘Reinier Nooms’. (Reinier Nooms (alias R.Zeeman) geboren rond 1625 in Amsterdam. Na een ruig leven als zeeman begon hij – waarschijnlijk op latere leeftijd – met schilderen, etsen en graveren. Hij was een begenadigd kunstenaar die vooral nautische taferelen en veldslagen vereeuwigde.

BNS Lobelia Motor

marineschip

Hannus Motor

Tjalk van 1890, gebouwd in Groningen met vaste ligplaats in het Bonapartedok, Antwerpen en nu verhuurd als slaapschip

Maryll Zeil

Maryll was built in 1937 by Crossfields of Arnside in the North West of England. We do not know for whom she was built or her original purpose but she was built as an open boat with no cabin on the same lines as the local fishing boats - Morecambe Bay Prawners or hobbies as they are called. She was laid up during the 1939-45 war and after this was sold to a charter company on the south coast of England. Subsequently she passed through a number of private owners before being purchased by the current owners in 2006. She has been berthed in Bergen op Zoom since 2013 and takes part in Old Gaffers events in Netherlands and Belgium.

Zuidvliet Motor

Voormalige PSD veerboot in zeeuwse wateren
Gebouwd in 1913 op de werf van Boot in Alphen a/d Rijn
Voer op traject Veere- Kamperland en werd later ook ingezet bij de Delta Werken in Zeeland.Geheel in originele staat terug gerestaureerd door de Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee.

Vrijheid Motor

Luxe motor 1901

ARM 17 de Vrouwe Adriana Motor

Gerestaureerde hoogaars in vissersman uitvoering met spriettuig.
Gebouwd op de werf van Meerman in Arnemuiden
Bouwjaar 1878.
Eigenaar Stichting Museumhaven Zeeland te Zierikzee

M4 Motor

Ex BRABO 5 van antwerp Dock pilots.
Werf Vennekens Boom

Hedwig Maria Zeil

De Hedwig Maria is in 2000 in Livorno gebouwd naar de originele Engelse bouwtekeningen. Daarna in Denemarken op de werf van Ebbe Anderson voorzien van zijn gaffeltuig, mast en ander rondhout. In 2004 op de werf van Ernst Schneider te Gröbersy (Duitsland) afgebouwd. De boot is volledig in teak en mahonie gebouwd op de traditionele wijze. In het interieur zijn duidelijk de Italiaanse invloeden te zien . De buitenzijde heeft vooral de stoere Engelse working boat uitstraling. De Falmouth working boats zijn vanaf het begin van de vorige eeuw gebruikt als oestervissers aan de zuidkust van Engeland. Tot op heden gebeurt dat op de traditionele wijze onder zeil. Oorspronkelijk waren het "open" schepen. In de zomer als er niet op oesters word gevist worden de schepen voorzien van een groot tuig en worden er zeilwedstrijden mee gevaren.

Assistent Motor

geschiedenis van de boot
De sleepboot Assistent is in opdracht van P. Smit jr. gebouwd bij H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn. In 1954 werd zij tewater gelaten onder de naam Krammer. Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de zeeboot assistentie, bleek zij mede door de schaalvergroting in de scheepvaart al snel te klein. Na haar carrière als havensleepboot heeft de boot nog geruime tijd dienst gedaan in de vaart met bakken op Zeeland. In 1965 werd de Krammer verkocht aan Rijkswaterstaat -later genoemd (DGSM) Directoraal Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken- en voer voor de Rijkshavendienst Rotterdam onder de naam RHD 4. De boot zou ook nog enige tijd gevaren hebben onder de naam RWS XII, gegevens hierover ontbreken. De sleepboot is in 1965 voor het gebruik als patrouillevaartuig voorzien van een groter stuurhuis en een brandblus installatie. In 1983 is de sleepboot aangekocht door
M. Laarman uit Leidschendam en herdoopt in "Assistent".
In het totaal zijn er 13 stuks van dit type sleepboot geweest, 11 stuks zijn er gebouwd bij
H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn, en 2 zijn er gebouwd bij scheepswerf Akerboom in Leiden. Er varen er nu nog twee rond in Nederland

1 2 3 4 5

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
VRIMO-BELMAR

Wij zijn modelbouwvrienden van de Belgische Marineschepen ook de enige in Belgie Wij staan altijd samen met SSMB aan het Verbindingsdok , Dit is ook bedoeld om de jeugd kennis te laten maken met onze Marine Bij deze vraag ik ook om meerdere tafels voor de modellen indien mogelijk wij brengen ook nog onze eigen tent mee

Koninklijk Marine Kadettenkorps Vzw

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps (KMK) is een vereniging die zich tot doel stelt de maritieme geest te bevorderen, meer bepaald de jongeren tussen 9 en 21 jaar (Afdeling Brussel : vanaf 12 jaar) in die zin te vormen door hen nautische kennis bij te brengen. De vereniging wordt bijgestaan door Defensie.
Het sociale en pedagogische aspect staat op de eerste plaats bij de vorming. De jongeren worden ingewijd in het leven aan boord en leren samen te leven.
De vorming van de kadetten wordt op vrijwillige basis door burgers en militairen gegeven. Die leden komen meestal uit het maritieme milieu en kunnen zo hun kennis en ervaring doorgeven aan de jongeren.
Als maritieme jeugdbeweging zijn de activiteiten hoofdzakelijk nautisch: zeilen, roeien, duikinitiatie, varen met motor, s chiemanswerk, …
Wij organiseren ook landactiviteiten : droppings, deathrides, klimmen, oriëntatiemarsen, bivaks,… belangrijke activiteiten om de groepsgeest te bevorderen bij de kadetten.

1 2
© 2019 - Water-rAnt