Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5 6
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Jantje Zeil

De ‘Jantje’ kwam op 17 April 1930 als viskotter in de vaart.

Het was het eerste stalen schip van een Texelse visser, die in 1917 met zijn gezin naar Den Helder verhuisde. In 1930 liet hij de latere Jantje bij een werf in Monnickendam bouwen. Tot dan had hij alleen nog met houten (zeil)botters gevist. Het schip werd “De Twee Gebroeders” gedoopt, naar de twee zonen van de schipper. Het had bij de bouw al ongeveer dezelfde afmetingen als de huidige Jantje (16,45m bij 5,90m); en ook masten, al waren die veel lager dan de huidige. Met de bordentrawl visten vader, zoon en een knecht op schol, tong en kabeljauw. Men had in die tijd nog niet veel vertrouwen in de dieselmotor, en er kon met de kotter nog gezeild worden. Na acht jaar vissen werd in 1938 de ABC motor van 75/90 PK vervangen door een Industrie Dieselmotor van 120 PK (4 takt 3 cilinder), en werd het zeiltuig verwijderd.

Oorlogsjaren

In Februari 1940 komt “De Twee Gebroeders” in anderhalf meter dik kruiend pakijs terecht, waardoor ter hoogte van Callantsoog de schroef breekt en het schip stuurloos meegevoerd dreigt te worden de mijnenvelden in. Een sleepboot uit Nieuwendiep brengt het schip weer naar Den Helder.

Tijdens de Engelse bombardementen van Den Helder in Juni 1940 wordt “De Twee Gebroeders” in de binnenwateren van Wieringen in veiligheid gebracht. Een krap jaar later, op 13 Februari 1941 neemt de Duitse Wehrmacht het schip alsnog in beslag. In de oorlogsjaren daarna heeft het schip vermoedelijk tot de “Rheinflotille” behoord, en werd het ingezet ter bescherming van de Zeeuwse Kust van Domburg tot Oostende.

Zodra de oorlog voorbij is, gaat de oudste zoon via de Afsluitdijk te voet naar Duitsland, op zoek naar zijn schip. Volgens de overgeleverde verhalen vindt hij het schip in Emden terug, met gaten in de romp en een mitrailleur op het dek. Op 10 November 1945 begint de renovatie op een werf in Haarlem. De gaten in het casco worden dicht geklonken, en het schip krijgt uit de Rijkswerf van Den Helder twee masten toegewezen; afkomstig van een Duitse logger. Op 18 Mei 1946 is het schip weer klaar voor de visserij en krijgt de nieuwe naam “Ennie en Appie”.

Naoorlogse jaren van de Jantje

Tot 1952 behoort de kotter tot de Helderse visserijvloot. In de winter vist het op haring, met een net tussen twee kotters in, de zogeheten spanvisserij. Daarna krijgt het verschillende eigenaren, uit Urk, Katwijk en IJmuiden. De IJM17 haalt de kranten wanneer het op 21 Maart 1971 bij Zandvoort op de kust vastloopt, nadat de motor afslaat in een poging om een ander gestrand schip los te trekken.

In 1976 koopt Harry Müter het schip. Hij heeft het al jaren op het oog en wil het tot zeilschip ombouwen. Na jaren van klussen, maakt de zeilschoenerbrik Jantje in 1986 haar eerste dagtochten; om een jaar later voor het eerst naar de Kanaaleilanden te zeilen.

Jaar

Naam

Eigenaar

1930 -1947

HD 25 Twee Gebroeders

R.N. Bakker, Den Helder

1947-1952

HD 25 Ennie en Appie

J. Bakker, Den Helder

1952-1956

UK 105 Elly Marie

K. Ras, Urk

1956-1960

KW 61 ‘Gijsbertha’

P. Varkevisser, Katwijk

1960-1965

KW 61 ‘Ludi’

Fa. Van Duijvenvoorde

1965-1973

YM 17 Jeanette

C. Drijver & J.G. de Vries, IJmuiden

1973-1977

WR 110 Carla Marijke

H.B. Westerwal & P.J. v Dijk, Den Oever

1977

Uitgeschreven uit visserij register

1977-2005

Verbouwing tot schoenerbrik

Harry en Marian Müter, IJmuiden

2005

Jantje

Erik Kuiper & Marten Munstra

Met dank aan Jan van Beelen van het Katwijks museum; en Frits Aalderink en de familie Bakker uit Den Helder voor het beschikbaar stellen van bronnenmateriaal.

Nationaal Archief, Den Haag; Afdeling Vaartuigen Duitslandschade. Verklaring voor herstel van schade en kosten ten gevolge van oorlogsgeweld, dd. 14-10-1955.

Kosters, J.M (1989), “Jantje, van kabeljauwvisser naar zeilschoener”.

Brabo 48 Motor

Gebouwd in 2018-2019 op de werf Schlieker en zn in Sliedrecht.
Eerste elektrische meer boot van Brabo.
Wordt reeds ingezet voor het aanmeren van zeeschepen op rechteroever.

Brabo-3 Motor

Roeiersvlet gebouwd in op dracht van Brabo CVBA door scheepswerf Vennekens, naar plannen van scheepsarchitect Frits Mulder.

Shielmartin Zeil

Sloep getuigde Yawl, gebouwd in 1953 uit Ierland.
Volledig gerestaureerd.

Always Ready Motor

gebouwd voor de fam V/d Akker bij de Hoop in Leiden. Gezin met dochter en zoon. De naam van het schip is de doopnaam omdat vader en moeder het niet eens konden worden heeft de werf de naam gekozen. in eerste instantie voor vervoer lading later is er een hijs /bagger tuig op gekomen . het schip is overgegaan naar de zoon en dochter die tot de negentiger jaren hebben gewerkt met het schip. En verkocht aan de huidige eigenaren . Het schip is nog in originele staat

T/S Rupel Zeil  
Qui Vive Zeil

Eiken houten sloep, karveel gebouwd, torengetuigd 3/4 met diamantverstaging.
Wedstrijdschip Internationaal 5 m, gebouwd tussen 1930 en 1938.
Ingedeeld door de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten Nederland in de Vintage Historical klasse met nummer 905.
In 1958 aangekocht door de heer Bouman als "Rosetta" met toen al rot in de achtersteven. In 1983 aangekocht door de huidige eigenaar en na 10 jaar werk terug in de vaart gebracht onder de naam" Qui Vive" . Sindsdien varend in Zeeuwse en Scheldedelta met twee oversteken naar de Engelse oostkust.

Pagadder Motor

Een Hollandse sloep onder gaffeltuig, geklonken. Uitgevoerd met een spiegel.

Mathilda Zeil

Gebouwd in 1877 op de Weduwe Boelewerf, is Mathila het oudste en best gedocumenteerde schip in de Benelux. Van de eerste eigenaar, notaris van der Elst, tot heden zijn alle eigenaars, schippers en wedervaren gekend. Het schip werd 15 jaar geleden in totaal verwaarloosde toestand in Nederland gevonden, waarna een lange restauratieperiode volgde,

Vliegende Vis Motor

Werf Higgins Louisiana USA. Deel genomen aan DA-dat Normandië. In 1946 omgebouwd tot family- yacht in Antwerpen.

Salamander Zeil

De Salamander is in opdracht van de heer L. Herfurth uit Antwerpen gebouwd bij de firma De Boer in Lemmer en in 1912 afgeleverd. De heer Herfurth voer (wedstrijden) op de Schelde en Zeeland. In de Eerste Wereldoorlog is hij met zijn familie met het schip gevlucht naar het neutrale Nederland en heeft de oorlogsjaren doorgebracht in de Nieuwe Haven in Dordrecht, waarschijnlijk tussen andere ' vluchtschepen' uit Belgie. Het schip heeft een zeer bewogen geschiedenis. Na een periode in Duitsland (Berlijn en Hamburg) is het schip in 1960 weer teruggekomen in Nederland. De geschiedenis is beschreven door de Stichting Ronde en Platbodemjachten (SSRP): www.ssrp.nl/stamboek/salamander. Na een ingrijpende restauratie die vier jaar duurde is de Salamander eind juni 2019 weer te water gelaten. Aangezien de geschiedenis van de Salamander begon in Antwerpen in 1912 wil de huidige eigenaar het nieuwe tijdvak voor het schip inluiden met een bezoek aan deze stad en dit evenement.

Seba Zeil

Kottergetuigde rondspant.

Lid van de OGA

Mar-I-Cel Motor

Klassiek motorjacht dat zover de historie bekend is gediend heeft als Portugees marineschip.
Mar-i-cel is een houten
vijfsterren gentlemancruiser uit 1932
van 13,41m lang, 2,74m breed en 0,91m diep
In 2016 is Mar-I-Cel volledig gerenoveerd geweest.

Pottvisch Zeil

Pilot cutter replica, getekend door Roger Dongray. Gebasseerd op de echte pilot cutters van een 14 meter lang exlusief boegspriet van een meter of 4 plus. Het is een 30 foot gaffel getuigd met een totale lengte van 12 meter.

Alfo Motor

IJselaak gebouwd in 1928. Nog met klinknagels, wat een immens werk moet geweest zijn.
Hij werd gebruikt als open sloep om groenten via de kleine kanaaltjes door de velden te trekken. Inderdaad te trekken. Een platbodem die maar weinig diepgang had.
Hij werd getrokken door vrouw en kind. De schipper moest aan boord blijven :-). Iemand moet de verantwoordelijkheid dragen voor her roer hé?
In 1970 werd hij omgebouwd tot woonbootje. Men ziet aan de montage hoe destijds de manuren weinig geld kostte. Een schrijnwerker, lasser, timmerman... werkte zij aan zij om hem te maken. Indien de schrijnwerker daar een bevestigingspunt nodig had, lastte de lasser het ter plekke aan het houten balkje. Vakmanschap is samen werken, was de leuze.
Tot op heden is hij nog steeds in de staat van 1970. Voorzien van een motor DAF 575, die bij het starten nog trots zijn rookje buiten blaast om de boot voort te stuwen aan een gezapige snelheid.

Stadsgraanzuiger 19 Stoom

De laatste stoom aangedreven graanzuiger of graanelevator ter wereld, afkomstig uit Antwerpen, tegenwoordig in de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam. Een samenwerking met het MAS in Antwerpen is aangegaan om de 'elevator' te restaureren afwisselend in de beide steden te kunnen tonen.

Voordewind Zeil

De boot waarmee Laurent Velleman als eerste Belg de aardbol rondvoer

Kamper kogge Zeil

De Kamperkogge is een reconstructie van een koggewrak welke bij het inpolderen van zuidelijk flevoland is gevonden bij Nijkerk. Dit wrak dat is omsteeks 1340 gebouwd en is met dezelfde materialen als toen nagemaakt op ware grootte.
Na 20 jaar is deze nog steeds zeewaardig, wel is ze voorzien van 2 motoren voor te navigeren bij sluizen en bruggen en bij verkeerde wind

RP15 Motor

De RP15 is een voormalig politievaartuig waarvan de bouw is begonnen in 1940.
Het schip verkeert in een vrijwel authentieke staat en is erkend als varend monument.

Teasel Zeil

Cornish Pilot Cutter 30. OGA member.

1 2 3 4 5 6

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
B Book

Boekbindster

STAB,

STAB of Sail Training association Belgium is een VZW die jongeren tussen 15 en 25 jaar rekruteert voor deelname aan Tall Ship Races . Deze wedstrijden met grote zeilboten varen jaarlijks, tijdens de grote vakantie, naar andere bestemmingen in Europa. Deelname van een week tot meer dan een maand is mogelijk. Het is een internationaal gezelschap waarmee je jouw water ervaring deelt en opbouwt om nadien als hecht team met vele boeiende herinneringen nadien aan wal te komen.

Koninklijke Vereniging Oudgedienden Zeemacht Antwerpen

Allen die bij de Zeemacht nu Marine gediend hebben zowel miliciens als beroeps bijeen brengen voor maritieme evenementen -bezoeken- BBQ- Mosselsoeper enz...

Viking Genootschap - ESONORM vzw

Studie en onderzoek naar de Vikingen, runen en noordse mythologie (in het bijzonder in de lage landen)
uitbeelden van het dagelijks leven van de Vikingen met uitoefening van hun ambachten
Wij hebben het plan om ene Vikingschip in de vaart te brengen in Vlaanderen.

SMA scheepsmodelbouwclub Antwerpen

statische scheepsmodelbouw voor het maken van zowel historische- als hedendaagse modellen

Edward Voogel

Een met de hand gedraaid orgeltje,werk alleen ,nuttig geen alcohol,draai met open bak,ik ben mobiel,ruim 30 jaar ervaring,ben aanspreekbaar voor goede raad,meld me officieel aan op advies
van de Hr Pit de Jonge.was al aanwezig in 2015 en 2017.(draag een schipperspet)

Scheepsmodelbouw Club SSMB

We zijn een ScheepSModelBouw club SSMB gevestigd in het Blosso domein Hazenwinkel Te Willebroek , Met als hobby "scheepsmodelbouw" wat dat ook inhoud dat we onze modelle graag zien varen

VRIMO-BELMAR

Wij zijn modelbouwvrienden van de Belgische Marineschepen ook de enige in Belgie Wij staan altijd samen met SSMB aan het Verbindingsdok , Dit is ook bedoeld om de jeugd kennis te laten maken met onze Marine Bij deze vraag ik ook om meerdere tafels voor de modellen indien mogelijk wij brengen ook nog onze eigen tent mee

Koninklijk Marine Kadettenkorps Vzw

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps (KMK) is een vereniging die zich tot doel stelt de maritieme geest te bevorderen, meer bepaald de jongeren tussen 9 en 21 jaar (Afdeling Brussel : vanaf 12 jaar) in die zin te vormen door hen nautische kennis bij te brengen. De vereniging wordt bijgestaan door Defensie.
Het sociale en pedagogische aspect staat op de eerste plaats bij de vorming. De jongeren worden ingewijd in het leven aan boord en leren samen te leven.
De vorming van de kadetten wordt op vrijwillige basis door burgers en militairen gegeven. Die leden komen meestal uit het maritieme milieu en kunnen zo hun kennis en ervaring doorgeven aan de jongeren.
Als maritieme jeugdbeweging zijn de activiteiten hoofdzakelijk nautisch: zeilen, roeien, duikinitiatie, varen met motor, s chiemanswerk, …
Wij organiseren ook landactiviteiten : droppings, deathrides, klimmen, oriëntatiemarsen, bivaks,… belangrijke activiteiten om de groepsgeest te bevorderen bij de kadetten.

1 2
© 2019 - Water-rAnt