Deelnemerslijst

Schepen

1 2 3 4 5
Naam schip Aandrijving Beschijving of historiek
Brabo-3 Motor

Roeiersvlet gebouwd in op dracht van Brabo CVBA door scheepswerf Vennekens, naar plannen van scheepsarchitect Frits Mulder.

Shielmartin Zeil

Sloep getuigde Yawl, gebouwd in 1953 uit Ierland.
Volledig gerestaureerd.

Always Ready Motor

gebouwd voor de fam V/d Akker bij de Hoop in Leiden. Gezin met dochter en zoon. De naam van het schip is de doopnaam omdat vader en moeder het niet eens konden worden heeft de werf de naam gekozen. in eerste instantie voor vervoer lading later is er een hijs /bagger tuig op gekomen . het schip is overgegaan naar de zoon en dochter die tot de negentiger jaren hebben gewerkt met het schip. En verkocht aan de huidige eigenaren . Het schip is nog in originele staat

T/S Rupel Zeil  
Qui Vive Zeil

Eiken houten sloep, karveel gebouwd, torengetuigd 3/4 met diamantverstaging.
Wedstrijdschip Internationaal 5 m, gebouwd tussen 1930 en 1938.
Ingedeeld door de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten Nederland in de Vintage Historical klasse met nummer 905.
In 1958 aangekocht door de heer Bouman als "Rosetta" met toen al rot in de achtersteven. In 1983 aangekocht door de huidige eigenaar en na 10 jaar werk terug in de vaart gebracht onder de naam" Qui Vive" . Sindsdien varend in Zeeuwse en Scheldedelta met twee oversteken naar de Engelse oostkust.

Pagadder Motor

Een Hollandse sloep onder gaffeltuig, geklonken. Uitgevoerd met een spiegel.

Mathilda Zeil

Gebouwd in 1877 op de Weduwe Boelewerf, is Mathila het oudste en best gedocumenteerde schip in de Benelux. Van de eerste eigenaar, notaris van der Elst, tot heden zijn alle eigenaars, schippers en wedervaren gekend. Het schip werd 15 jaar geleden in totaal verwaarloosde toestand in Nederland gevonden, waarna een lange restauratieperiode volgde,

Vliegende Vis Motor

Werf Higgins Louisiana USA. Deel genomen aan DA-dat Normandië. In 1946 omgebouwd tot family- yacht in Antwerpen.

Salamander Zeil

De Salamander is in opdracht van de heer L. Herfurth uit Antwerpen gebouwd bij de firma De Boer in Lemmer en in 1912 afgeleverd. De heer Herfurth voer (wedstrijden) op de Schelde en Zeeland. In de Eerste Wereldoorlog is hij met zijn familie met het schip gevlucht naar het neutrale Nederland en heeft de oorlogsjaren doorgebracht in de Nieuwe Haven in Dordrecht, waarschijnlijk tussen andere ' vluchtschepen' uit Belgie. Het schip heeft een zeer bewogen geschiedenis. Na een periode in Duitsland (Berlijn en Hamburg) is het schip in 1960 weer teruggekomen in Nederland. De geschiedenis is beschreven door de Stichting Ronde en Platbodemjachten (SSRP): www.ssrp.nl/stamboek/salamander. Na een ingrijpende restauratie die vier jaar duurde is de Salamander eind juni 2019 weer te water gelaten. Aangezien de geschiedenis van de Salamander begon in Antwerpen in 1912 wil de huidige eigenaar het nieuwe tijdvak voor het schip inluiden met een bezoek aan deze stad en dit evenement.

Seba Zeil

Kottergetuigde rondspant.

Lid van de OGA

Mar-I-Cel Motor

Klassiek motorjacht dat zover de historie bekend is gediend heeft als Portugees marineschip.
Mar-i-cel is een houten
vijfsterren gentlemancruiser uit 1932
van 13,41m lang, 2,74m breed en 0,91m diep
In 2016 is Mar-I-Cel volledig gerenoveerd geweest.

Pottvisch Zeil

Pilot cutter replica, getekend door Roger Dongray. Gebasseerd op de echte pilot cutters van een 14 meter lang exlusief boegspriet van een meter of 4 plus. Het is een 30 foot gaffel getuigd met een totale lengte van 12 meter.

Alfo Motor

IJselaak gebouwd in 1928. Nog met klinknagels, wat een immens werk moet geweest zijn.
Hij werd gebruikt als open sloep om groenten via de kleine kanaaltjes door de velden te trekken. Inderdaad te trekken. Een platbodem die maar weinig diepgang had.
Hij werd getrokken door vrouw en kind. De schipper moest aan boord blijven :-). Iemand moet de verantwoordelijkheid dragen voor her roer hé?
In 1970 werd hij omgebouwd tot woonbootje. Men ziet aan de montage hoe destijds de manuren weinig geld kostte. Een schrijnwerker, lasser, timmerman... werkte zij aan zij om hem te maken. Indien de schrijnwerker daar een bevestigingspunt nodig had, lastte de lasser het ter plekke aan het houten balkje. Vakmanschap is samen werken, was de leuze.
Tot op heden is hij nog steeds in de staat van 1970. Voorzien van een motor DAF 575, die bij het starten nog trots zijn rookje buiten blaast om de boot voort te stuwen aan een gezapige snelheid.

Stadsgraanzuiger 19 Stoom

De laatste stoom aangedreven graanzuiger of graanelevator ter wereld, afkomstig uit Antwerpen, tegenwoordig in de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam. Een samenwerking met het MAS in Antwerpen is aangegaan om de 'elevator' te restaureren afwisselend in de beide steden te kunnen tonen.

Voordewind Zeil

De boot waarmee Laurent Velleman als eerste Belg de aardbol rondvoer

Kamper kogge Zeil

De Kamperkogge is een reconstructie van een koggewrak welke bij het inpolderen van zuidelijk flevoland is gevonden bij Nijkerk. Dit wrak dat is omsteeks 1340 gebouwd en is met dezelfde materialen als toen nagemaakt op ware grootte.
Na 20 jaar is deze nog steeds zeewaardig, wel is ze voorzien van 2 motoren voor te navigeren bij sluizen en bruggen en bij verkeerde wind

RP15 Motor

De RP15 is een voormalig politievaartuig waarvan de bouw is begonnen in 1940.
Het schip verkeert in een vrijwel authentieke staat en is erkend als varend monument.

Teasel Zeil

Cornish Pilot Cutter 30. OGA member.

Aagtje cornelia Zeil

Vollenhovense Bol

Alphecca Motor

Gebouwd in 1913 als stoomsleepboot bij Bodewes in Martenshoek (Groningen) tijdens de bouw verkocht aan een Duitse opdrachtgever.
Is in 1959 omgebouwd tot motorsleepboot in Hamburg. Toen voorzien van een Deutz RV6M545 van 500 PK. Die motor staat er nog steeds in.
Na een werkzaam leven van 92(!) jaar nu met pensioen en wordt zij vertroeteld door de stichting tot behoud van de motorsleepboot Alphecca. Zij is een erkend Varend Monument.

1 2 3 4 5

Exposanten

1 2
Naam organisatie Beschrijving of doelstelling van de organisatie
Atlasail

Dag Pit,

wij bieden zeilreizen op traditionele zeilschepen.

Voor Waterant dachten we een interactief standje te bouwen waar bezoekers kunnen troswerpen.
Zie afbeeldingen:

https://www.facebook.com/pg/Atlasail.be/photos/?tab=album&album_id=1117396575134755

Ostrea schelpdiercultures

Oester en mossel proeverij, eigen cultuur zeeuws zeker gecetificeerd

Nautibel

Nautibel wil een stem zijn voor de watersporthandelaar

We konden niet eerder inschrijven wegens bemanningsafspraken. Hopelijk heeft u nog een ruimte ter beschikking! Jozef Matthys neemt de lead.

Defensie informatiecentrum Antwerpen

Recruteringsinformatie verstrekken voor mensen met interesse in een loopbaan bij Defensie

GalleryMaritime

GalleryMaritime heeft de laatste drie jaren tijdens WATER-ANT een presentatie gegeven van hedendaagse maritieme kunst van beeldende kunstenaars uit belgie en nederland. Wij staan als regel aan de kant van MAS met een stand. Ook dit jaar zouden wij het plezierig vinden aanwezig te zijn met maritieme beeldende kunst. Het tijdschrift Ruimschoots heeft regelmatig een artikel over onze presentaties en over de historische aansluiting welke wij maken met het maritieme van vroeger en nu. Kortom, wij horen er een beetje bij, toch? Dit jaar komen we met kunst en om het publiek erbij te betrekken komen we met een beeldhouwer die ter plekke demonstratie geeft in beeldhouwen van een maritiem kunstwerk. Graag met elektriciteit!

Watererfgoed Vlaanderen vzw

Watererfgoed Vlaanderen moet de thuishaven worden van zowel verenigingen als van particulieren, maar ook van lokale en regionale overheden, instellingen en andere betrokkenen bij historische schepen en alle watergebonden erfgoed. Op termijn willen we instaan voor het verzamelen, opslaan en verdelen van de kennis over dit patrimonium in Vlaanderen via tijdschrift, website, nieuwsbrief en een actief informatiecentrum. Watererfgoed Vlaanderen wil onderzoek blijvend promoten en wil een representatieve gesprekspartner worden bij bevoegde overheden.

Rivertours

Scaldisnet vzw en Boottochten Scheldeland zetten zich met watergebonden initiatieven en programma's in om de waterwegen en hun omgeving in het algemeen, en hun vele recreatieve troeven in het bijzonder, beter bekend én bemind te maken bij het brede publiek. Dit doen ze door het uitwerken van gegidste boottochten, fietstochten, geleide bezoeken, wandelingen en grote evenementen op en rond het water.

Rivertours ondersteunt hen bij de boekingen, de logistiek en de praktische organisatie van de boottochten. Het boekingskantoor Rivertours werd door Toerisme Oost-Vlaanderen erkend als toeristisch ambassadeur van het Waasland en het Scheldeland. Als toeristisch ondernemer is het vaak een eerste aanspreekpunt voor gasten met specifieke vragen over de regio. Als toeristisch infopunt verbindt Rivertours zich er dan ook toe om de regio te promoten en haar klanten te voorzien van de nodige toeristische informatie en relevante fiets- en wandellussen.

Areyouwaterproof

Areyouwaterproof is een samenwerkingsproject tussen de maritieme onderwijsinstellingen, maritieme werkgevers en de Vlaamse overheid. Samen maken we promotie voor de maritieme opleidingen en de beroepen op het water.

Agentschap Onroerend Erfgoed

De Doelse Kogge

Gaffeltuig shantygroep

muzikaal erfgoed, het laten leven van de shanty's in samenwerking met Tolerant water erfgoed vereniging
Normaal zingen we op D'n Bruinen als hij aan de mosselsteiger ligt

MPM private stichting

fondswerving voor verwerven, restauratie, onderhoud en promotie van Belgisch en Gewestelijk historisch Maritiem Patrimonium.

Museumschip Tordino

Museumschip Tordino is een binnenvaartschip uit 1922 met aan boord een museum en documentatiecentrum over de binnenvaart.

De doelstelling is het behouden van ons erfgoed voor een volgende generatie, dit aan de hand van een vast museum, thematentoonstellingen, digitalisatie en het aanleggen van een documentatiecentrum.

Mercy Ships Belgium vzw

Mercy Ships is een internationale liefdadigheidsorganisatie, die zich inzet om kwalitatieve gezondheidszorg te bieden aan de allerarmsten, de laatste jaren voornamelijk in Afrika.

Met 5 operatie zalen en 82 ziekenhuisbedden, is de Africa Mercy het grootste private ziekenhuisschip ter wereld : effectief, efficiënt, doelgericht en zichtbaar.

Gratis medische zorg wordt aangeboden aan mensen die daartoe geen toegang hebben omdat die niet beschikbaar of betaalbaar is. We behandelen o.a. cataract, tumoren, gespleten lip en open gehemelte, orthopedische problemen aan armen en benen, brandcontracturen, vesico-vaginale fistels, Noma en tandheelkunde

Mercy Ships richt zich ook op verbetering van de lokale gezondheidszorg. De Africa Mercy is een ideaal platform voor opleiding en training. De zogenaamde Medical Capacity-Building programma’s omvatten 3 belangrijke componenten: Gezondheidstraining, Renovaties en Apparatuur.

Aan boord verblijven meer dan 450 vrijwilligers uit 62 verschillende landen, van dokters tot verplegend personeel, van keukenhulp tot kapitein, van elektricien tot kapper, … die zelf hun eigen reis- en verblijfskosten op het schip betalen.

Mercy Ships heeft reeds 54 landen, bezocht, ca. meer dan 92.000 levensreddende operaties uitgevoerd, 46.950 medische professionals opgeleid en meer dan 2,675 miljoen levens veranderd. Daarnaast werden meer dan 1.100 ontwikkelings-projecten op het gebied van renovatie, landbouw en watervoorziening gerealiseerd.

De missies van Mercy Ships duren ongeveer 10 maanden. De laatste jaren zijn landen als Madagaskar, Liberia, Sierra Leone, Togo, Congo Brazzaville, Benin en Kameroen bezocht. Van augustus 2018 tot met juni 2019 zijn we actief in Guinea Conakry.

www.mercyships.be
info@mercyships.be

B Book

Boekbindster

STAB,

STAB of Sail Training association Belgium is een VZW die jongeren tussen 15 en 25 jaar rekruteert voor deelname aan Tall Ship Races . Deze wedstrijden met grote zeilboten varen jaarlijks, tijdens de grote vakantie, naar andere bestemmingen in Europa. Deelname van een week tot meer dan een maand is mogelijk. Het is een internationaal gezelschap waarmee je jouw water ervaring deelt en opbouwt om nadien als hecht team met vele boeiende herinneringen nadien aan wal te komen.

Koninklijke Vereniging Oudgedienden Zeemacht Antwerpen

Allen die bij de Zeemacht nu Marine gediend hebben zowel miliciens als beroeps bijeen brengen voor maritieme evenementen -bezoeken- BBQ- Mosselsoeper enz...

Viking Genootschap - ESONORM vzw

Studie en onderzoek naar de Vikingen, runen en noordse mythologie (in het bijzonder in de lage landen)
uitbeelden van het dagelijks leven van de Vikingen met uitoefening van hun ambachten
Wij hebben het plan om ene Vikingschip in de vaart te brengen in Vlaanderen.

SMA scheepsmodelbouwclub Antwerpen

statische scheepsmodelbouw voor het maken van zowel historische- als hedendaagse modellen

Edward Voogel

Een met de hand gedraaid orgeltje,werk alleen ,nuttig geen alcohol,draai met open bak,ik ben mobiel,ruim 30 jaar ervaring,ben aanspreekbaar voor goede raad,meld me officieel aan op advies
van de Hr Pit de Jonge.was al aanwezig in 2015 en 2017.(draag een schipperspet)

Scheepsmodelbouw Club SSMB

We zijn een ScheepSModelBouw club SSMB gevestigd in het Blosso domein Hazenwinkel Te Willebroek , Met als hobby "scheepsmodelbouw" wat dat ook inhoud dat we onze modelle graag zien varen

1 2
© 2019 - Water-rAnt