Scheepsbouw in België

 

Handen uit de mouwen: authentieke scheepsbouw in België

Scheepsbouw en restauratie is in de wereld van het watererfgoed een uitermate belangrijke factor

Authentieke schepen en andere vaartuigen van respectabele leeftijd met succes behouden, betekent dat ze actief moeten blijven. Onderhoud, restauratie tot (ver)nieuwbouw spelen een sleutelrol in het in stand houden. Het vakmanschap verfijnen en doorgeven, dus borgen hoort daar ook bij. We zullen ons moeten haasten om het metier van scheepsbouwer ambachtsman door te geven vanuit de parate kennis.

 

Varend vakmanschap

Intussen wordt ook duidelijk dat het bouwen van authentieke schepen ook een rist aan neveneffecten scoort met een onmiskenbare meerwaarde. Denk aan de sociale projecten, gaande van zelfontplooiing bij de cursisten, het opvijzelen van de zelfwaardering en het leren integreren in een team.
Zien werken is nog zo een treffer. Met de juiste omkadering, voldoende uitleg en informatie, wordt een werf of een atelier een interessant en in vele opzichten buitengewoon bezoekcentrum.

En dan tellen we er de rechtstreekse en onrechtstreekse tewerkstelling er nog niet bij. Of de vele andere economische aspecten die uit deze branche voortvloeien. Denk aan toelevering van materiaal zoals massief- en hechthout, kunststoffen, verf en lijm, metaal, gespecialiseerde meubelmakerij, stoffeerderij en betimmering, tuigerij en zeilmakerij, navigatie-, comfort- en veiligheidstoestellen, motorisering, bekabeling en elektra…
Bij de bouw van een doorsnee boot komen makkelijk onder de honderd leveranciers bij kijken.

Authentieke bootbouw: reken de meerwaarde van de tewerkstelling, de toelevering en ook het erfgoedwaardebehoud maar uit.

 

Joris MenugeDoeners

Mensen die met varend erfgoed begaan zijn kan men -behalve voor hun gemeenschappelijke passie- grotendeels onderbrengen in twee groepen. Oud bemanning met een rechtstreekse band met het schip of het vaartuig. Ze waren nog tot voor kort hier van dienst.
O
f de privé eigenaren en hun gezin of familie die met buitensporige overgave hun boot, jol, vlet, aak, jacht enz. in de vaart houden. Toegegeven: pleziervaart loopt soms wel uit tot permanent verblijf. 

 

Passionele zorgers

Klussen, vernieuwen en vervangen, technische vraagstukken en handige oplossingen zijn de verbindingsstof voor die mensen die in diverse graden van erfgoedzorg hun tips, ervaringen en kennis uitwisselen. Dit markeert het eerste euvel in dit overzicht: ook in ons land zijn talloze gepassioneerde (doe het zelf) bouwers aan de slag met plannen, bouwmateriaal en – voor niet kenners – hopeloze gevallen. Toch zien de mannen en vrouwen in overall een droom. Die zal percé waar worden. Een unieke schoonheid van de sloophamer redden en de trots om ermee het water op te gaan, bijvoorbeeld.

 

Eerste overzicht

Water-tAnt wil het verhaal achter watererfgoedleven vertellen. De ‘drive’ laten oplichten. Omdat bekend ook bemind is. Ook door het publiek.

Dit is de aanzet tot een overzicht van alle Belgische organisaties en bedrijven die schepen op authentieke manieren bouwen, herstellen of restaureren.

Alle informatie om de lijst te corrigeren of aan te vullen is welkom. (klik hier voor mail)

 

 

Atelier Marin vzw / asbl

 

Classic Boats

  • Namur
  • Offline (www.classicboats.be)

 

De Maakschappij  vzw

  • Doel
  • Website?
  • Facebook?

 

Jonas restauratie

De Rupel  vzw

 

De Scute  vzw

 

De Steenschuit vzw

 

Jachtwerf De Leie bvba

 

Jachtwerf Vennekens bvba

 

Koninklijke Antwerpse Watersportvereniging S.R.N.A.  vzw

 

Scheepswerf Jan van Damme

 

Shipyard Lowyck  NV

 

Tolerant   vzw                               

 

Werkvormm   vzw

 

© 2020 - Water-rAnt