Een Mirror ontsnapt aan het hakblok

Mirror van de sloop gered

Het bootje zet het Toontje

Je leert je kinderen varen en zeilen op de Damse vaart. Maar als ze de deur uit zijn, verdwaalt het bootje achter de struiken in de tuin. Dat ondervond Herman D.. De Bruggeling woont net achter de vaartdijk.

In 2016 viel zijn blik op dat vergeten en overwoekerde bootje, een heuse hechthouten Mirror.

 

Te goed om op te stoken

Mirror restauratie bij De Scute

Kunt u zich het voorstellen dat de man er niet meteen de kettingzaag in wou zetten? Een vriend bekeek de knikspant en vertelde Herman dat de mensen van De Scute vzw in Blankenberge er wel blijf mee zouden weten.

Dat voorjaar transporteerden de Scutelieden de boot naar hun werf in Blankenberge.

 

Het bootje was in een gevorderde staat van verval. Jarenlang weer en wind, maar ook vegetatie hadden sporen nagelaten. De volledige bodemplaat en de binnenschotten waren aan vernieuwing toe. Ook de kast van het steekzwaard en het voordek moesten gedeeltelijk hersteld te worden.

Het zeiltuig : mast, giek, zeilen, staand en lopend want waren nog in goede staat.  Alles had de tijd doorstaan in Hermans’ garage.

 

Winterwerk

Uit elkaar halen om weer op te bouwen.

De volgende winters namen de Scutevrijwilligers de Mirror grondig onder handen.

Alle verweerde multiplexplaten werden weggehaald en door nieuwe vervangen. De romp kreeg nadien een polyester bekleding om het geheel steviger te maken. Ook de stootranden werden vernieuwd.

Voor de te waterlating van de Mirror met zeilnummer 10127 ontstond nog de kwestie: naam. Het toeval wil dat een van de achterkleinzonen van de Scute ere voorzitter Antoon Vandamme naast de Scuteloods woonde. Ook hij heet Toon. Vandaar dat Toontje zo goed als voor de hand lag.

 

Mirror op twee tonen en een toontje

Ik doop u: Toontje, zei Neptunus.

Toontje werd tijdens de Blankenbergse havenfeesten te water gelaten. Neptunus himself doopte het sympathieke bootje, samen met Joris Visterin en Heidi Leysen waarbij de drie Tonen -ieder van een andere generatie- goedkeurend toezagen of het volgens de regels van de kunst ging.

Sindsdien ligt “Toontje” op de Scutewerf. Met de zomermaanden wordt hij uit de winterberging gehaald en met de havenfeesten paradeert hij mee met de vlootparade.

Er zal verder zeilinitiatie mee gegeven worden.

Tekst & foto’s: Frank Panesi & De Scute vzw

____________________

 

De Mirror: meer dan een bootje, een getuige van een zeilgeest

Naast het Love and Peace sfeertje was de worsteling met autoriteit – vertaald als democratisering-  typerend voor de jaren zestig. Niet toevallig dus dat The Daily Mirror, een Engelse krant voor de werkende mens, een wedstrijd uitschrijft voor het plan van een makkelijk te bouwen, gemakkelijk te zeilen en gemakkelijk te onderhouden zeil- en roeibootje voor iedereen.

Het ontwerp van Jack Holt en de BBC knutselvedette Barry Bucknell winnen de prijs. Het ontwerp is voor die tijd revolutionair. Watervaste hechthouten platen vormen een knipspant romp en dek die met koperdraad aan elkaar genaaid worden en vervolgens met glasvezelband aan elkaar gelamineerd. De stitch and glue techniek zal geschiedenis schrijven in de jachtbouw.

Toontjes maidentrip -bis- in Blankenberge

In de geest van zeil-zelfbouw

Het design was gericht op de zelfbouw: men hoefde geen groot atelier vol gereedschap te hebben, het hechthout was relatief goedkoop en de afgeplatte boeg maakte het niet nodig om een technische moeilijker rechte boegsectie te bouwen. De Mirror laat zich verrassend goed roeien en door de spiegel te verstevigen is een buitenboordmotor een optie.

Anders dan bij bvb de Vaurien, die aan de andere kant van het kanaal eerder tot stand kwam met een vergelijkbaar bouwprincipe, of de Nederlandse Schakel, voorzag het plan in water- en luchtdichte kasten die het drijfvermogen maximaliseerden.

Jack Holt deed zich met deze Mirror natuurlijk concurrentie aan, want in 1947 had hij al met groot succes de Cadet ontworpen. Deze boot richtte zich op een andere, meer competitie gerichte zeilerspopulatie.

Zeilplan en onderdelen van de aanvankelijke Mirror.

Stormloop voor de boot met de rode zeilen

De 3,3 m lange boot kan fluitend zonder veel voorkennis door twee worden gezeild. Het Houari tuigage (een variant op het klassieke gaffeltuigage maar waarbij de gaffelboom vrijwel verticaal in het verlengde van de mast wordt gehesen) zorgde ervoor dat alle rondhouten in de boot konden worden opgeborgen. Sinds 2006 laat de klasse een Bermuda (toren-) tuigage toe, dus zonder gaffelboom. Een spinnaker voeren mag. De Mirror kan je uitrusten volgens je zeilvaardigheid met neerhouder(s), cunningham en trimlijnen. De redelijk vlakke bodem en het steekzwaard zijn geknipt voor het traileren en stranden.

De klassieke yachtingwereld veroordeelde de Mirror aanvankelijk tot de status van verwaarloosbaar speeltje. Maar dankzij de interessante prijssetting, de veelzijdige manoeuvreerbaarheid, de zelfbouwoplossing, het transport en opslaggemak (45,5 kg), het vaarcomfort voor leerling zeilers (jong en oud), samen met de promotiesupport van een van Engelands’ meest gelezen kranten werd de Mirror een enorm succes. Er zouden er zo’n 70 000 in omloop zijn. Naast de geknipte bouw-hem-zelf boot, is hij ook gekend als toervaartboot en wordt er heftig mee geraced.

Van bij de opstart van de boot en de klasse werd de Mirror ook in België verdeeld. Er zijn getuigenissen van jeugdig enthousiasme voor de boot toen die mid sixties in de zijgangen van Paleis 5 tijdens het Vakantiesalon in de Heisel tentoon werd gesteld.

 

Mirror nu

Mirror houtbouwpakket

De Mirror-klasse is actief in Australië, Canada, Engeland, Ierland, Japan, Nederland, USA, Zuid Afrika en Zweden.
De Mirror wereld klasseorganisatie 

De Mirror is verkrijgbaar in kit (houten voorgezaagde onderdelen en bouwmateriaal in -jawel- een enorme doos) en in polyester (race en cruiseversies) Ook alle accessoires zijn nog steeds vlotjes verkrijgbaar. De Internationale en nationale klasse-organisaties kijken er op toe dat de voorschriften nauwkeurig worden opgevolgd.

Het Mirror handboek

De presentatie van de Mirror nr.1 in 1964

© 2020 - Water-rAnt