De Avontuur – een levend bewijs van de zeilende beurtvaart

De Avontuur: kom de grondige restauratie bewonderen op Water-rAnt

 

Zwaar en stoer: de Zeeuwse klipper

In 1914 gaat bij de gekende binnenscheepvaartwerf Gebr. Geleijns in Roodevaart, het Nederlandse Noord-Brabant een buitengewoon zware kipper te water. Het schip kan z.g. ‘wrede’ ladingen aan zoals basaltsteen. Het is voorzien op geladen droogvallen bij laagwater in een ruig vaargebied. Vandaar dus de rompdikte van 8 mm in plaats van het gebruikelijke 6 mm en de kortere afstand tussen de spanten. Vanaf 1927 maakte het schip met de nieuwe eigenaar vrachtreizen naar de Rijn. Zeilend in zeeland en onder sleep in Duitsland. In 1938 komt er een zijschroefinstallatie op om het schip zelfstandiger te maken. De Duitse werhmacht laat het schip in 1944 zinken; maar na WOII wordt het weer geborgen en in de vaart gebracht.

In 1954 komt er een inbouwmotor in, waarna de tuigage verdwijnt. In 1983 wordt het schip uit de vrachtvaart genomen. Guus van Hecke doet in die periode een oproep over de radio: of er nog Zeeuwse klippers bestaan? De intussen tot De Capo omgedoopte klipper kwijnt in de Amsterdamse grachten. Gelukkig is er een mogelijkheid om het schip in een stichting op te nemen, er een niet commerciële opdracht aan te verbinden en het voor de schrootprijs te kopen.

 

De laatste klipper van Zeeland: een waaier aan waarden

De Avontuur is de enige Zeeuwse tweemastklipper, die in overwegend originele staat bewaard is gebleven, d.w.z. duidelijk herkenbaar als zeilend vrachtschip.

Het schip is sterk met Zeeland verbonden sinds de tewaterlating in 1914 en sinds 1983 heeft de Avontuur ligplaats in Goes.

Het schip heeft grote historisch betekenis en is goed gedocumenteerd in het boek ”Een Veger Wind”

Sinds de Avontuur in de stichting is ondergebracht is het een voortdurende strijd om het schip in de vaart te houden, te beantwoorden aan de missie van de organisatie en de beet van de befaamde tand des tijds te weerstaan.

Het schip is op heel veel vlakken uniek en dus meer dan zomaar waardevol om te behouden. De Avontuur heeft een historische betekenis op sociaal, wetenschappelijk, technisch en economisch gebied maar heeft ook een esthetische en actuele betekenis.

Meer daarover leest u in deze beschrijving.
Mondriaan Beschrijving klipper Avontuur en belang restauratie

 

De jongste werkzaamheden aan de Avontuur

De romp van het schip is grondig aangepakt.

Vanaf het machinekamerschot tot het voorpiekschot is een nieuw vlak en zijn nieuwe kimmen aangebracht van maar liefst 10 mm staal.
Ook zijn er nieuwe drinkwater tanks; een nieuwe vuilwatertank en twee nieuwe trappen (nieuwe hoofdingang en nieuwe nooduitgang) ingebouwd. De ballast is opnieuw geplaatst en alles is bedekt met hechthout platen.

In de toekomstige verblijfsruimte zijn nieuwe elektriciteitskabels en nieuwe leidingen gelegd voor water en verwarming.

Het interieur moet nu nog verder worden afgewerkt met een grenenhouten vloer, een bar met keuken, koeling, kasten en meubilair.

Het interieur zal een veel authentiekere uitstraling krijgen. Zo zal het originele geklonken vrijboord ook aan de binnenzijde zichtbaar blijven, zodat bezoekers kunnen zien hoe het schip aanvankelijk werd gebouwd.

 

Kom kennis maken met de bezielers van de Avontuur

U bent welkom aan boord in het Bonapartedok. Een dok dat overigens duizenden van deze klippers en andere zeilende aken en tjalken -bij wijze van spreken- door de sluis heeft zien passeren. Vriend worden van dit project is ten zeerste aanbevolen.

 

Meer over de Zeeuwse klipper Avontuur: http://www.avontuurgoes.nl/

 

De Klipper (of clipper)

is een scheepstype dat zijn populariteit dankt aan de versnelde technologische evolutie in de staal- en ijzerbouw van schepen en het realiseren van performantere tuigages die door minder bemanning kon bediend worden. Dat maakte snellere overtochten mogelijk van vnl. duurdere producten. Dus meer winst.

De opgang van zee- en oceaangaande clippers startte eind 18de-, begin 19de eeuw in Amerika. In de binnenvaart van de Lage landen is de klipper de logische doorgroei van de aken en tjalk-vormige schepen die vracht langs meren, kanalen, plassen en rivieren in alle richtingen vervoerden.  Ook de rendabele klipper moest het afleggen in het noorden tegen de opkomende motorvaart en in het zuiden tegen het weg- en spoorwegvervoer.

De klipper (-aak) is herkenbaar aan de invallende, ronde hek achteraan en de spitse, naar voren vallende boeg.

Ook in België zijn klippers gebouwd, o.m. in Baasrode. De Schelde en de haven van Antwerpen waren net zozeer hun thuiswater als de Zeeuwse stromen of de Friese grachten.

Contact Zeeuwse Klipper Avontuur

 

© 2019 - Water-rAnt