In goede handen: 22-jarige Joris Menuge restaureert de 60-jarige Jonas

Scheeps vakmanschap in kleine hoekjes

Jonas - restauratieNet bij de zestigste verjaardag van de Yacht Club de la Mer du Nord van Duinkerke ging de Jonas eventjes symbolisch te water. Na en jaar werk en vakmanschap gaat ze weer onder vol tuig tussen ‘Les Bancs de Flandre’ kunnen kruisen.
Laurent Claeys, de classicsverantwoordelijke van de jarige club, gaf het massief mahoniehouten S-spant jachtje in de handen van een 22 jaar jonge scheepstimmerman: Joris Menuge. De boot nog maar eventjes in het water presenteren was al een heel sterk moment.

“Mensen worden vrolijk als ze een houten traditionele boot zien.”

 

Jonas restauratie

Te water voor de clubverjaardag en dan weer verder restaureren

Het 7,20 m lange, 2,20 m brede bootje van 2,5 ton en heeft een onvervalste charmante uitstraling als het op de kaai van de club staat uit te lekken. Mensen staan stil en strelen haar. De harde zon droogt de vochtplekken uit het onbehandelde hout tegen rap tempo. De feestelijke tewaterlating was zuiver symbolisch. Het water stroomde binnen bij bakken.

De Jonas gaat best zo gauw mogelijk terug de loods in. Het mahonie verder afwerken wordt een balans vinden van vele lagen klassieke olie, vernis en een tweecomponenten afwerking, glimlacht Jonas. De truc is de romp eerst dicht te laten trekken met water, of beter: met vocht. Dat zal pas voor het najaar zijn, want nu is er nog veel pas- en meetwerk aan de afwerking van de roef, de kuip en het dek.

Boot op wielen

“De Jonas is enkele jaren verwaarloosd geweest na een goed zeilleven in de club,” vertelt Joris. “Het merkwaardige aan de boot is dat hij in het begin van de jaren zestig door Gros-Jaques is ontworpen om… gemakkelijk te kunnen worden vervoerd. De stoel waar hij nu op staat is origineel. Daarmee zetten ze haar op een treinwagon. Trailerbaar avant le lettre, dus. Er zijn er drie van gebouwd en deze is de enige overgebleven, in zover we weten.”

Joris Menuge

Ambachtsman met toekomst

Draakzeiler Laurent Claeys vond dat de Jonas nog genoeg potentieel had om te worden gerestaureerd. Na zijn opleiding als scheepstimmerman in de lycea van Cherbourg en Arcachon ging Joris aan de slag in Gravelines bij het project van de Tourville / Jean Bart-werf. Nadien ging Joris als zelfstandige vakman aan de slag met de ondersteuning van ‘les etats généreaux de l’emploi local’.

Het project van de Jonas was meteen een voltreffer want de uitdaging om zo een mooi bootje weer op het water te krijgen, met respect voor de originele karakteristieken is voor deze jonge ondernemer ambachtsman groot.

Vakwerk met gevoel

Joris Menuge: “Er waren geen plannen van de Jonas meer, dus moest het gebeuren aan de hand van oude foto’s. De bovenste strook van de romp/dek verbinding was rot, de dekbalken verpulverden en ook de roef was er erg aan toe. Dat is allemaal met handwerk vervangen. Oorspronkelijk was het dek al in multiplex, dus kon dat opnieuw zo worden gelegd. Op vraag van de eigenaar komt er wel teak overheen. Dat is een geduldwerkje, want de breedte van de gangen varieert over de lengte om het optisch te laten stroken.

Voorin maakt de gang een relatief korte bocht zodat ik bij het monteren iets te dikwijls een genadeloze krak heb gehoord. Maar het vordert en als straks de Sikaflex is weggeschuurd wordt het prachtig. Het meeste werk kroop dan ook in het goed afwegen van de proporties en het laten stroken van de romp, het dek en de opbouw.”

Jonas restauratie

Zo veel mogelijk origineel

Gelukkig had het zoutwater de feitelijke structuur van de boot goed bewaard. Regenwater was echter genadeloos voor de opbouw.

Het interieur zal hetzelfde blijven met twee kooien aan weerszijden, een piepklein kookhoekje en een hondenkooi. “Er komt opnieuw een dieselmotor in zoals die er oorspronkelijk in stond.” vertelt Menuge enthousiast.

Ook het Marconi tuigage blijft zoals het was, alleen wil de eigenaar er nog een boegspriet bij hebben. Hoe dat gaat met de zeilverdeling en de verstaging moet nog worden bekeken. “De mast ga ik straks helemaal kaal zetten en opnieuw vernissen, net als de giek, die overigens van een zware, bronzen rolreef-spiraal is voorzien.”

Restauratie loodsboot Duinkerke

Vooruitzichten

Joris Menuge werkt sinds vorig jaar november stilletjes in een van de talloze stikdonkere loodsen van de club. “Het meest lastige is dat je voor een dergelijke klus geen sluitende offerte kunt maken.” Geeft Joris toe. Hij staat voortdurend voor verassingen. “Telkens werd er met de eigenaar overlegd hoe we het probleem gingen aanpakken en wat het zou gaan kosten. Zo hebben we discussies bij de finale aflevering goed vermeden.”

De Jonas moet in november definitief vaarklaar zijn.

Voor Joris Menuge wordt dat meteen het startschot voor een nieuwe uitdaging. Naast de historische Risban vuurtoren van Duinkerke staat een massief houten loodsboot van het ‘Musée Portuaire’. Daar is heel veel werk aan. Heel veel.

 

Pit De Jonge

Jonas restauratie

Links

Joris Menuge  (Facebook)

Yacht Club de la mer du Nord

60 jaar YCMN in het Musée Portuaire Dunkerqe 

 

 

Jonas restauratie